Η προετοιμασία για μια συνέντευξη για δουλειά περιλαμβάνει πολλά σημαντικά βήματα, και η επιλογή των σωστών ρούχων είναι ένα από αυτά. Το χρώμα που θα επιλέξετε μπορεί να στείλει μηνύματα υποσυνείδητα τα οποία μπορεί να επηρεάσουν το πώς σας βλέπει ο πιθανός εργοδότης σας.
Ο δισεκατομμυριούχος Mark Cuban αποκαλύπτει το μυστικό της επιτυχίας του
Τα top χρώματα για να φορέσετε σε συνέντευξη για δουλειά και ποια να αποφύγετε
Έχετε κλείσει συνέντευξη; Συγχαρητήρια, είστε ένα βήμα πιο κοντά στη νέα σας δουλειά. Αφού προετοιμαστείτε και οργανωθείτε, η επόμενη σημαντική απόφαση που πρέπει να πάρετε είναι να επιλέξετε τι θα φορέσετε. Ίσως έχετε μια γενική ιδέα, αλλά γνωρίζατε ότι το χρώμα των ρούχων σας μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την εντύπωση που θα κάνετε; Η επιλογή του σωστού χρώματος μπορεί να βοηθήσει να μεταδώσετε επαγγελματισμό, αυτοπεποίθηση και αξιοπιστία στον πιθανό εργοδότη σας.
Βλέπουμε τους ανθρώπους διαφορετικά ανάλογα με το τι επιλέγουν να φορέσουν;
Σύμφωνα με το άρθρο του 2024 με τίτλο «Colours in clothes and psychological functioning: the impact on emotions and self‑esteem», μια έρευνα με 246 φοιτητές πανεπιστημίου διαπίστωσε ότι τα μαύρα, λευκά και μπλε ήταν χρώματα ένδυσης που επιλέγονταν πιο συχνά. Επιπλέον, μετά από μια εβδομαδιαία «Colour Challenge», το ποσοστό των συμμετεχόντων με υψηλή αυτοεκτίμηση αυξήθηκε από 37,3% σε 68,6%, τα θετικά συναισθήματα διπλασιάστηκαν και τα αρνητικά συναισθήματα μειώθηκαν σχεδόν τέσσερις φορές.
Οι επιλογές ένδυσης επηρεάζουν τη δική μας σκέψη (ένα φαινόμενο που ονομάζεται ενδυματολογική νόηση – enclothed cognition), αλλά και τις εντυπώσεις των άλλων μέσα από ενδείξεις χρώματος και στυλ:
- Έρευνες δείχνουν ότι το να φοράμε ένα ένδυμα που συνδέεται με κάποια δεξιότητα – όπως μια εργαστηριακή ποδιά ή ένα επαγγελματικό κοστούμι – μπορεί να βελτιώσει την προσοχή, την αφηρημένη σκέψη, τον αυτοέλεγχο, ακόμα και τις επιλογές που σχετίζονται με την υγεία, λόγω του συμβολικού νοήματος και της φυσικής εμπειρίας του ρούχου.
- Η επιλογή του χρώματος είναι σημαντική: οι πιο σκούρες (χαμηλής φωτεινότητας) αποχρώσεις εκλαμβάνονται ως πιο αξιόπιστες, με το μπλε και το μωβ να προκαλούν υψηλότερες βαθμολογίες εμπιστοσύνης από το πράσινο.
- Ελκυστικότητα και αποτέλεσμα αδυνατίσματος: το μαύρο και το κόκκινο κάνουν τους φορείς να φαίνονται πιο αδύνατοι και πιο ελκυστικοί, ενώ το πράσινο και το γκρι θεωρούνται τα λιγότερο κολακευτικά χρώματα.
- Το εμβληματικό «red effect» – όπου το κόκκινο σηματοδοτεί σεξουαλική διαθεσιμότητα και ενισχύει την αντιληπτή ελκυστικότητα – έχει τόσο υποστηρικτικά (π.χ. εξελικτική ψυχολογία και διαπολιτισμικά ευρήματα) όσο και σκεπτικιστικά (μεγάλης κλίμακας επαναλήψεις που απέτυχαν να το επιβεβαιώσουν) στοιχεία.
- Αυτές οι αντιληπτικές προκαταλήψεις είναι μέρος ευρύτερων φαινομένων τύπου halo, όπου μια ένδειξη χρώματος ή ενδυμασίας (π.χ. «κόκκινο = σέξι» ή «μαύρο = εκλεπτυσμένο») επηρεάζει συνολικές αξιολογήσεις χαρακτηριστικών, όπως ικανότητα, φιλικότητα και επαγγελματισμός.
Γιατί είναι σημαντικό να επιλέξετε τα κατάλληλα ρούχα;
Δεν πρόκειται μόνο για την απόφαση αν θα φορέσετε σακάκι, γραβάτα ή εντυπωσιακό κολιέ. Το χρώμα που θα επιλέξετε να φορέσετε μπορεί να έχει ισχυρό αντίκτυπο στην πρώτη εντύπωση του συνεντευκτή για εσάς, οπότε είναι απαραίτητο να κατανοήσετε ποιο είναι το καλύτερο χρώμα για να φορέσετε σε μια συνέντευξη – και ποια χρώματα να αποφύγετε.
Για παράδειγμα, κάποια χρώματα μπορεί να μεταδίδουν επαγγελματισμό, αξιοπιστία ή αίσθηση αυθεντίας. Άλλα χρώματα μπορεί να δώσουν μια πιο αρνητική εντύπωση, όπως ανωριμότητα ή τεμπελιά.
Επιπλέον, κάποια χρώματα λειτουργούν καλύτερα για συγκεκριμένους επαγγελματικούς τομείς, σύμφωνα με το κέντρο σταδιοδρομίας του Cornell University. Για παράδειγμα, αν δίνετε συνέντευξη για μια πιο παραδοσιακή εργασία σε νομική, επιχειρήσεις ή τραπεζικό τομέα, μείνετε στα ουδέτερα χρώματα. Αν δίνετε συνέντευξη σε έναν πιο δημιουργικό τομέα, εκφραστείτε με μια πινελιά πράσινου, μωβ ή κίτρινου.
Κάθε χρώμα μπορεί να προκαλέσει διαφορετικά συναισθήματα και εντυπώσεις, κάτι που γνωρίζουμε χάρη στην ψυχολογία των χρωμάτων. Ποια είναι, λοιπόν, τα τέσσερα από τα καλύτερα χρώματα για να φορέσετε σε συνέντευξη για δουλειά – και ποια είναι τα τέσσερα που πρέπει να αποφύγετε.
Τα καλύτερα χρώματα
1. Μπλε
Πολλοί ειδικοί συμφωνούν ότι το μπλε είναι ένα από τα καλύτερα χρώματα να φορέσετε σε μια συνέντευξη. Σύμφωνα με το Color Psychology, το μπλε, στον επαγγελματικό χώρο, συμβολίζει την εμπιστοσύνη, την αφοσίωση και την ακεραιότητα. Το μπλε προσφέρει επίσης μια ηρεμιστική επίδραση. Το κέντρο σταδιοδρομίας του Cornell University αναφέρει ότι το χρώμα «υποδηλώνει ότι είστε αξιόπιστοι, ειλικρινείς και αξιόπιστοι».
Το χρώμα στον τοίχο που πρέπει να αποφεύγετε πάση θυσία – Κάνει τους χώρους «ψυχρούς και άψυχους»
Τώρα το ερώτημα είναι: Ποια απόχρωση του μπλε να επιλέξετε;
Αυτό δεν έχει ιδιαίτερη σημασία – αρκεί να μην είναι εκτυφλωτικά φωτεινή. Το ναυτικό μπλε είναι κλασικό, φυσικά, και ένα ανοιχτό, απαλό μπλε μπορεί να είναι όμορφο όταν συνδυαστεί με μαύρο ή σκούρο μπλε παντελόνι. Αλλά προσοχή: μερικές φορές τα απαλά χρώματα μπορεί να σας κάνουν να δείχνετε παθητικοί ή ότι σας λείπει δύναμη, σύμφωνα με το κέντρο σταδιοδρομίας του Cornell.
2. Μαύρο
Το μαύρο είναι ένα κλασικό χρώμα, και οι εργοδότες συχνά περιμένουν να δουν υποψηφίους να φορούν μαύρα ρούχα στις συνεντεύξεις. Το κέντρο σταδιοδρομίας του Cornell αναφέρει ότι παραπέμπει σε δύναμη, αυθεντία, ηγετικές ικανότητες και συνέπεια. Ωστόσο, επειδή το μαύρο είναι τόσο ισχυρό χρώμα, να το φοράτε σε συνεντεύξεις μόνο όταν είναι κατάλληλο.
«Ως ένα χρώμα μεγάλης δύναμης, κρατήστε το για συνεντεύξεις υψηλής ευθύνης», αναφέρει το fashion brand Who What Wear, σύμφωνα με το Top Interview. «Επειδή το μαύρο μπορεί να φαίνεται ισχυρό και απόμακρο, είναι ιδανικό για κορυφαίες θέσεις και διευθυντικές θέσεις, αλλά δεν είναι κατάλληλο αν κάνετε αίτηση για δουλειά στην εξυπηρέτηση πελατών, στο εμπόριο ή σε οποιαδήποτε θέση entry level».
3. Γκρι
Για άλλη μια φορά, το γκρι είναι ένα εξαιρετικό ουδέτερο χρώμα να φορέσετε σε συνεντεύξεις εργασίας. Μπορεί να σας παρουσιάσει ως λογικό και αναλυτικό επαγγελματία.
Μια γρήγορη συμβουλή: Αν ιδρώνετε όταν αγχώνεστε (χωρίς κριτική), το γκρι ίσως να μην είναι η καλύτερη επιλογή για συνέντευξη. Σίγουρα, μπορείτε να φορέσετε γκρι παντελόνι ή σακάκι, αλλά αποφύγετε να φορέσετε γκρι μπλούζα ή πουκάμισο, γιατί θα φανεί ο ιδρώτας.
4. Λευκό
Ειλικρινά, οι υποψήφιοι δεν μπορούν να κάνουν λάθος με το λευκό. Συνδυάστε ένα λευκό πουκάμισο ή μπλούζα με σκούρο μπλε ή γκρι παντελόνι και είστε έτοιμοι. Ο εγκέφαλος βλέπει το λευκό ως καθαρό χρώμα και ενδεικτικό κάποιου που είναι οργανωμένος, λεπτομερής και τακτικός.
Επιπλέον, είναι εύκολο να το συνδυάσετε – και να το στολίσετε με μια πινελιά χρώματος. «Ουσιαστικά, επιλέξτε τα κλασικά και προσθέστε λίγη προσωπικότητα φορώντας διασκεδαστικά και πολύχρωμα αξεσουάρ όπως κάλτσες, κολιέ και γραβάτες», προτείνει το κέντρο σταδιοδρομίας του Cornell.
Τα χειρότερα χρώματα
1. Πορτοκαλί
Το πορτοκαλί μπορεί πράγματι να δώσει την εντύπωση ζωντάνιας και ενέργειας. Ωστόσο, σε έρευνα του CareerBuilder το 2013, το πορτοκαλί ήταν στην κορυφή της λίστας με τα χειρότερα χρώματα για συνέντευξη σύμφωνα με το 25% των εργοδοτών. Γιατί; Επειδή οι συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν ότι συχνά το συνδέουν με κάποιον που δεν είναι επαγγελματίας.
Παρόλο που η έρευνα είναι από το 2013, η αντίληψη για το πορτοκαλί παραμένει σταθερή και εξακολουθεί να ισχύει με βάση τις σημερινές τάσεις και μελέτες. Για παράδειγμα, σύμφωνα με το HubSpot, το πορτοκαλί συχνά συνδέεται με έλλειψη ωριμότητας, εκνευρισμό και βραδύτητα.
Σε διάφορες έρευνες, το πορτοκαλί κατατάσσεται επίσης ως ένα από τα λιγότερο αγαπημένα χρώματα τόσο για άνδρες όσο και για γυναίκες. Σε πρόσφατη παγκόσμια μελέτη, μόνο το 5% επέλεξε το πορτοκαλί ως αγαπημένο χρώμα, επιβεβαιώνοντας περαιτέρω γιατί πρέπει να το αποφύγετε σε μια συνέντευξη.
2. Καφέ
Το καφέ επίσης δεν δημιουργεί την καλύτερη εντύπωση σε μια συνέντευξη για δουλειά. Το Fast Company πήρε συνέντευξη από την Αμερικανή ειδικό εικόνας και στυλ Carol Davidson, η οποία είπε ότι το χρώμα έχει ορισμένα θετικά χαρακτηριστικά – μπορεί να αποπνέει άνεση και αξιοπιστία. «Αλλά σε έναν κλάδο που κινείται γρήγορα και καινοτομεί, μπορεί να δώσει την εντύπωση ότι είστε στάσιμοι και παθητικοί», είπε.
Η ιστοσελίδα καριέρας του Cornell αναφέρει επίσης ότι το καφέ υποδηλώνει ότι είστε «βαρετοί, απλοί και αργοί στην προσαρμογή».
3. Πολύχρωμα ρούχα με έντονα σχέδια
Σκεφτείτε: μοτίβα. Τα έντονα μοτίβα είναι διασκεδαστικά, ναι, αλλά τείνουν να αποσπούν την προσοχή. Το μωβ πουκάμισο με paisley δεν λέει ακριβώς «Κοιτάξτε με! Είμαι επαγγελματίας!» Εξάλλου, ο εργοδότης πρέπει να επικεντρώνεται σε εσάς – όχι στο εκκεντρικό σας στυλ.
Δεν υπάρχει τίποτα κακό με ένα ασπρόμαυρο πουά πουκάμισο με σακάκι ή ένα μπλε ριγέ πουκάμισο. Απλώς προσέξτε τα πολλά χρώματα και τα μοτίβα – αν ξεφύγουν, μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή του εργοδότη.
4. Κόκκινο
Σε ορισμένες περιπτώσεις, το κόκκινο λειτουργεί σε συνεντεύξεις – αλλά χρειάζεται προσοχή. Δεδομένου ότι είναι ένα χρώμα με μεγάλη ένταση και ενέργεια, μπορεί να φανεί υπερβολικό και να κυριαρχήσει στον χώρο.
«Το κόκκινο μπορεί να στείλει λιγότερο θετικά μηνύματα για τον υποψήφιο – ότι είναι δεσποτικός, επαναστάτης και πεισματάρης, για παράδειγμα», δήλωσε η Davidson στο Fast Company. «Υπάρχει λεπτή γραμμή ανάμεσα στο διεκδικητικός και στο επιθετικός, και το κόκκινο είναι μια ριψοκίνδυνη επιλογή για συνέντευξη».
Αντί να φορέσετε ένα κόκκινο σακάκι, φόρεμα ή μπλούζα, σκεφτείτε να χρησιμοποιήσετε το κόκκινο ως χρώμα έμφασης. Δεν υπάρχει τίποτα κακό με μια κόκκινη γραβάτα ή ένα κόκκινο μαντίλι ως πινελιά χρώματος.
Πηγές: TopInterview, PubMed, ResearchGate, Arcadia University, IJERT, ScienceDirect, ResearchGate