Site icon Όλο Υγεία

Έρευνα έδειξε τον καλύτερο τρόπο για να μάθουν τα παιδιά μαθηματικά

Ο νέος τρόπος για να μαθαίνουν μαθηματικά τα παιδιά – Αποκαλυπτική έρευνα

Φωτογραφία: 123rf

Τα παιδιά μετρούν πριν καν πιάσουν μολύβι — είτε μετρούν τα αυτοκινητάκια με τα οποία παίζουν είτε αριθμούν ποια είναι τα αγαπημένα τους Κυριακάτικα κινούμενα σχέδια. Αυτές οι παιχνιδιάρικες επαφές με τα μαθηματικά σπέρνουν μια ενστικτώδη κατανόηση της ποσότητας, που στηρίζει το κάθε τους βήμα στο σχολείο. Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει: πρέπει οι μαθητές να εστιάσουν στην αποστήθιση ή τη βαθύτερη κατανόηση; Συνεχίζετε να διαβάζετε και ενημερωθείτε για τις τελευταίες εξελίξεις στην έρευνα περί μάθησης. Βοηθήστε κι εσείς τα παιδιά σας με το να προάγετε την πηγαία περιέργειά τους για να τη μετατρέψουν σε γνώση και αυτοπεποίθηση.

Τα ψηλά ή τα κοντά παιδιά τα πάνε καλύτερα στις εξετάσεις; Πώς το ύψος επηρεάζει τις σχολικές επιδόσεις

Πώς αντιλαμβάνονται τα μαθηματικά τα παιδιά – Από το μέτρημα στο παιχνίδι μέχρι τη χρήση περίπλοκων εννοιών στην τάξη

Κάθε παιδί ξεκινά το μαθηματικό του ταξίδι πολύ πριν μπει στην τάξη — μετρώντας τα δημητριακά στο μπολ του το πρωί, αποφεύγοντας τις γραμμές γύρω από τα πλακάκια στο πεζοδρόμιο ή συγκρίνοντας αυτοκινητάκια. Αυτές οι απλές στιγμές πυροδοτούν μια έμφυτη «αίσθηση των αριθμών» που σιωπηλά προετοιμάζει το έδαφος για μελλοντικά επιτεύγματα στην άλγεβρα και στη γεωμετρία.

Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί συχνά παλεύουν με το ερώτημα αν πρέπει να διδάσκουν μέσω αποστήθισης ή να εμβαθύνουν στην κατανόηση, σαν οι δύο δρόμοι να είναι εντελώς ασύμβατοι. Νέα έρευνα δείχνει ότι η αληθινή αριθμητική ευχέρεια ανθίζει όταν η απομνημόνευση και η εννοιολογική εξερεύνηση τροφοδοτούν η μία την άλλη — αποκαλύπτοντας μια πλουσιότερη, πιο ισορροπημένη προσέγγιση για την ενίσχυση της μαθηματικής αυτοπεποίθησης εφ’ όρου ζωής.

Στρατηγικές μάθησης, βασισμένες σε έρευνες

Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι μαθαίνουμε καλύτερα όταν εμβαθύνουμε στο υλικό, ελέγχουμε την κατανόησή μας και «σπάμε» τη μελέτη σε μικρότερα σκέλη, με διαλείμματα. Τεχνικές που απαιτούν προσπάθεια — όπως το να επεξηγούμε ιδέες με δικά μας λόγια, να αξιολογούμε τον εαυτό μας και να κάνουμε εναλλαγές μεταξύ διαφόρων θεμάτων — ενισχύουν τις αναμνήσεις μας, μας βοηθούν να εντοπίσουμε τι δεν γνωρίζουμε ακόμα και μας επιτρέπουν να εφαρμόσουμε τη γνώση σε νέες καταστάσεις. Επίσης, όταν αφαιρούνται οι περιττές λεπτομέρειες από το εκπαιδευτικό υλικό, μας βοηθούν να ελευθερώσουμε νοητικό «χώρο» ώστε να εστιάσουμε στις σημαντικές πληροφορίες.

Έρευνα-σοκ: Τα αντιβιοτικά αυξάνουν κατά 20% τον κίνδυνο για παχυσαρκία στα παιδιά

Από το απλό μέτρημα της καθημερινότητας στην άλγεβρα

Οι πρώτες επαφές των παιδιών με τα μαθηματικά συμβαίνουν συνήθως στο τραπέζι του πρωινού ή την παιδική χαρά, όχι στην τάξη. Οι αναπτυξιακοί επιστήμονες γνωρίζουν εδώ και καιρό ότι αυτές οι καθημερινές εμπειρίες – όπως το μέτρημα των παιχνιδιών τους ή των βημάτων που κάνουν μέχρι την πόρτα – καλλιεργούν μια ενστικτώδη αίσθηση ποσότητας. Σύμφωνα με έκθεση, μια ισχυρή «αίσθηση αριθμών» χτίζει αριθμητική ευχέρεια, η οποία στη συνέχεια στηρίζει την επιτυχία στην άλγεβρα, τη γεωμετρία και τα μελλοντικά εισοδήματα στην ενήλικη ζωή.

Ωστόσο, η διαδρομή από το απλό καθημερινό μέτρημα μέχρι την ευχέρεια στον υπολογισμό έχει αποτελέσει αντικείμενο έντονης διαμάχης: πρέπει οι εκπαιδευτικοί να εστιάζουν στο να απομνημονεύουν οι μαθητές τους πίνακες πολλαπλασιασμού ή να καλλιεργούν βαθύτερη εννοιολογική σκέψη; Η νέα ανασκόπηση καταλήγει ότι το δίλημμα αυτό είναι ψευδές.

Νέο πλαίσιο για την κατανόηση των μαθηματικών εννοιών

Αντλώντας στοιχεία από πειράματα συμπεριφοράς, διαχρονική έρευνα, δεδομένα νευροαπεικόνισης και μελέτες σχεδιασμού τάξεων, οι ερευνητές προτείνουν έναν κύκλο τριών σταδίων στον οποίο τα δεδομένα και οι έννοιες ενισχύουν το ένα το άλλο. Πιστεύουν ότι η ευχέρεια ξεκινά με την κατανόηση, ενισχύεται με χρονομετρημένη εξάσκηση και βαθαίνει μέσω στοχασμού και συζήτησης.

«Θέλουμε να είμαστε ξεκάθαροι: Οι εκπαιδευτικοί δεν χρειάζεται να διαλέξουν μεταξύ χρονομετρημένης εξάσκησης και πλούσιων συζητήσεων στην τάξη», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Nicole McNeil από το University of Notre Dame, σύμφωνα με το Earth.

«Μια προσεκτικά δομημένη προσέγγιση – που συνδυάζει σύντομες, χρονομετρημένες συνεδρίες για την ενίσχυση της μνήμης με στοχευμένες δραστηριότητες λογικής και συζήτησης που ενσωματώνουν αυτές τις γνώσεις σε ένα δίκτυο γνώσης – δίνει στους μαθητές την ευχέρεια που χρειάζονται για να πετύχουν».

Αλλαγές στον εγκέφαλο με την εξάσκηση

Οι ερευνητές περιγράφουν τη μάθηση μαθηματικών ως μια δυναμική μετάβαση μεταξύ δύο καταστάσεων γνώσης. Τα μικρά παιδιά ξεκινούν με έμμεσες διαίσθησεις: μπορούν να ενώσουν δύο ομάδες κράκερ και να αναμένουν ένα μεγαλύτερο σύνολο χωρίς να μπορούν να εξηγήσουν το γιατί. Με την πάροδο του χρόνου, η καθοδηγούμενη διδασκαλία μετατρέπει αυτές τις διαίσθησεις σε ρητές στρατηγικές, όπως το «μέτρημα ξεκινώντας από τον μεγαλύτερο αριθμό» ή την αναγνώριση ότι η πρόσθεση είναι αντιμεταθετική.

Με συνεχή, στοχευμένη εξάσκηση – ιδανικά σε σύντομες, προσεκτικά χρονομετρημένες εκρήξεις – αυτές οι ρητές στρατηγικές γίνονται αυτόματες, απελευθερώνοντας νοητικούς πόρους για επίλυση προβλημάτων υψηλότερου επιπέδου. Μελέτες νευροαπεικόνισης που παρατίθενται στην έκθεση δείχνουν ότι καθώς εξελίσσεται αυτή η διαδικασία, τα μοτίβα ενεργοποίησης του εγκεφάλου αρχίζουν να αλλάζουν. Η εγκεφαλική δραστηριότητα μετατοπίζεται από την επίπονη σκέψη στην ταχεία ανάκληση, αντικατοπτρίζοντας τη μετάβαση του παιδιού από το αργό μέτρημα στην άμεση ανάκτηση.

Διδασκαλία και στοχευμένες ασκήσεις: Πώς ενισχύεται η ευχέρεια στα μαθηματικά

Επειδή η ευχέρεια αναπτύσσεται μέσα από αλληλένδετη εννοιολογική και διαδικαστική ανάπτυξη, οι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι η διδασκαλία στην τάξη πρέπει να εναλλάσσεται τακτικά μεταξύ των δύο. Συνιστάται η πρώιμη παρακολούθηση της προόδου για τον εντοπισμό κενών στις νοητικές αναπαραστάσεις των αριθμών. Η ρητή διδασκαλία στρατηγικών σκέψης, όπως η δημιουργία δεκάδων, μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση αυτών των κενών.

Η ερευνητική ομάδα προτείνει επίσης τη χρήση ασκήσεων ανάκλησης που έχουν σχεδιαστεί να είναι αρκετά σύντομες ώστε να ενθαρρύνουν την ταχύτητα μόνο αφού έχει επιτευχθεί η ακρίβεια. Κάθε συνεδρία χρονομετρημένης εξάσκησης πρέπει να ολοκληρώνεται με ομαδική συζήτηση, κατά την οποία οι μαθητές εξηγούν τις μεθόδους και συνδέουν τα δεδομένα με ευρύτερες ιδέες. Αυτός ο ρυθμός «εξήγηση–εξάσκηση–εξήγηση» αποφεύγει τις παγίδες της μηχανικής αποστήθισης διασφαλίζοντας παράλληλα ότι η γνώση μπορεί να εφαρμοστεί αυτόματα όταν χρειαστεί, σημείωσαν οι ερευνητές.

Οι μαθηματικές δεξιότητες διαμορφώνουν το μέλλον

Οι συγγραφείς της μελέτης και ένα συνοδευτικό σχόλιο από την Melissa E. Libertus του University of Pittsburgh επισημαίνουν τα πρακτικά διακυβεύματα. Οι μαθητές που τελειώνουν το δημοτικό με αριθμητική ευχέρεια προσαρμόζονται πιο εύκολα στη συμβολική άλγεβρα, κατανοούν με μεγαλύτερη ακρίβεια τα μεγέθη των κλασμάτων και επιλύουν πολυβήματα προβλήματα κειμένου πιο αποδοτικά.

Τα διαχρονικά δεδομένα συνδέουν τις πρώιμες μαθηματικές δεξιότητες με μεταγενέστερα ακαδημαϊκά επιτεύγματα και ακόμη και με τα εισοδήματα στην ενήλικη ζωή. Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι η αριθμητική ευχέρεια είναι απαραίτητη στον σημερινό κόσμο των δεδομένων – εξίσου σημαντική με την ανάγνωση.

Κατάρτιση εκπαιδευτικών με βάση την έρευνα

Παρά τη σταθερή ερευνητική βάση, πολλά προγράμματα κατάρτισης εκπαιδευτικών αφιερώνουν περιορισμένο χρόνο στις γνωσιακές επιστήμες της μαθηματικής μάθησης. Οι ερευνητές ζητούν πιο σαφή μαθήματα που βοηθούν τους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς να αξιολογούν διδακτικό υλικό μέσα από το πρίσμα της ερευνητικής γνώσης.

Τα ψηφιακά συστήματα διδασκαλίας και οι εφαρμογές εξατομικευμένης εξάσκησης μπορούν να βοηθήσουν – αλλά μόνο όταν οι εκπαιδευτικοί τις ενσωματώνουν σε εννοιολογικές συζητήσεις και στοχαστική σκέψη. Μελλοντική έρευνα θα πρέπει να διερευνήσει πώς το άγχος των γονέων για τα μαθηματικά επηρεάζει τα παιδιά και πώς τα ψηφιακά εργαλεία μπορούν να εξατομικεύσουν την εξάσκηση χωρίς να χάνεται το βάθος.

Οι επιστήμονες προτείνουν νέο μοντέλο για την τάξη

Η έκθεση δημοσιεύεται σε μια εποχή που τα χρονομετρημένα τεστ και η ρητορική των «πολέμων των μαθηματικών» εξακολουθούν να προκαλούν αντιπαραθέσεις. Η ταχύτητα και η κατανόηση δεν είναι αντικρουόμενοι στόχοι – χτίζονται η μία πάνω στην άλλη σε μια καλά σχεδιασμένη μαθησιακή διαδικασία.

Αφήνοντας τις αρχικές διαίσθησεις των παιδιών να αναδυθούν, ακονίζοντάς τις μέσα από στοχευμένη εξάσκηση και ενσωματώνοντάς τις πίσω σε πλούσια εννοιολογικά δίκτυα, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να καλλιεργήσουν τον τύπο ευχέρειας που στηρίζει τη μελλοντική μαθηματική μάθηση. Αυτή η ευχέρεια βοηθά επίσης στην επίλυση προβλημάτων της πραγματικής ζωής.

Πώς να προστατέψετε το παιδί σας από διαδικτυακές απάτες

Η επιστήμη της μάθησης, όπως υποστηρίζουν οι συγγραφείς, δείχνει ότι η αριθμητική επάρκεια δεν χτίζεται μόνο με αποστήθιση ούτε μόνο με εξερεύνηση, αλλά με σκόπιμη αλληλεπίδραση των δύο. Αυτή είναι η απόδειξη ότι, στα μαθηματικά όπως και σε πολλές περιοχές της εκπαίδευσης, η ισορροπία και τα δεδομένα πάνε πάντα μαζί.

Πηγές: Earth, Sage Journals, PubMed, NPJ, Nature, Taylor & Francis, Nature (2), ScienceDirect

Ιωάννα Σπίνου

Η Ιωάννα Σπίνου έχει συνεργαστεί με μέσα ποικίλης θεματολογίας, με αποτέλεσμα να αποκτήσει σφαιρική αντίληψη και διεπιστημονικές γνώσεις. Έχει εξειδίκευση σε θέματα μουσικοθεραπείας, καθώς συμμερίζεται το ότι οι κλινικές καλλιτεχνικές παρεμβάσεις βοηθούν στην αντιμετώπιση πολλών παθήσεων, σωματικών και ψυχολογικών. Μελετά εξελίξεις σε νευροεπιστήμη, ψυχοπαθολογία και χρόνιες παθήσεις, ενώ έχει ευαισθησία σε ζητήματα ψυχικής υγείας.

Exit mobile version