Το Νο1 λάθος που κάνουν στη δουλειά και αποτυγχάνουν όσοι είναι εσωστρεφείς, σύμφωνα με ειδικό του Stanford

Το Νο1 λάθος που κάνουν στη δουλειά και αποτυγχάνουν όσοι είναι εσωστρεφείς, σύμφωνα με ειδικό του Stanford

Η επιρροή που έχει ο καθένας στον εργασιακό του χώρο δεν έχει να κάνει μόνο με τις γνώσεις ή την εμπειρία του – έχει να κάνει και με το πώς επικοινωνεί.  Οι εσωστρεφείς κάνουν ένα λάθος που μπορεί να τους ωθεί στην αποτυχία. Ειδικός του Stanford λέει πως το κλειδί μπορεί να βρίσκεται σε τρία πράγματα που πρέπει να έχουν πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού τους.

3 φράσεις που δείχνουν ότι έχετε υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη στη δουλειά, σύμφωνα με ειδικό από το Harvard

Εργασία: Οι εσωστρεφείς συνηθίζουν να κάνουν ένα λάθος – Ειδικός αποκαλύπτει τα τρία πράγματα που μπορούν να το αντιμετωπίσουν

Η δουλειά μπορεί να μοιάζει συχνά με ναρκοπέδιο επικοινωνίας – ειδικά για όσους ταυτίζονται με την εσωστρέφεια. Αλλά υπάρχουν καλά νέα για τους εσωστρεφείς που θέλουν να αυξήσουν την επιρροή τους, ειδικά όσον αφορά στην επικοινωνία. «Μπορείτε να τραβήξετε την προσοχή χωρίς να πηγαίνετε σε κάθε κοινωνική εκδήλωση», λέει ο λέκτορας του Stanford University και ειδικός στην επικοινωνία, Matt Abrahams, σύμφωνα με το CNBC.

Το κλειδί, εξηγεί, είναι να αλληλεπιδράτε σκόπιμα με συγκεκριμένα άτομα γύρω σας – το «κοινό» σας, είτε πρόκειται για συναδέλφους, προϊσταμένους ή πελάτες. «Το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν οι άνθρωποι στην επικοινωνία τους είναι ότι δεν εστιάζουν στις ανάγκες του κοινού», λέει ο Abrahams. «Η προσοχή είναι το πιο πολύτιμο αγαθό που έχουμε στον κόσμο σήμερα. Αν δεν προσαρμόσω το μήνυμά μου σε εσάς, δεν πρόκειται να του δώσετε σημασία».

Επηρεάζει η εσωστρέφεια την απόδοση στην εργασία;

Σύμφωνα με άρθρο του 2020 με τίτλο A Framework of Negative Responses to Introversion at Work, οι αρνητικές αντιδράσεις απέναντι στους εσωστρεφείς στον εργασιακό χώρο προέρχονται κυρίως από δύο πηγές: τα στερεότυπα και την προκατάληψη (δηλαδή την άδικη θεώρησή τους) και τις αντιδράσεις στη συμπεριφορά τους (όπως το να είναι ήσυχοι σε ρόλους που απαιτούν έντονη κοινωνική αλληλεπίδραση).

Η μελέτη δείχνει επίσης ότι αυτές οι αντιδράσεις μπορούν να βλάψουν τους εσωστρεφείς, και ζητά περισσότερη έρευνα σχετικά με το πώς αυτή η κακομεταχείριση επηρεάζει την αποδοτικότητά τους στο εργασιακό τους περιβάλλον.

Νεότερες μελέτες δημοσιευμένες το 2024–2025 δείχνουν ότι η εσωστρέφεια δεν καθιστά κάποιον λιγότερο ικανό στη δουλειά – ωστόσο τα εργασιακά συστήματα συχνά υποτιμούν τα πλεονεκτήματα των εσωστρεφών.

  • Παραγωγικότητα: Οι εσωστρεφείς μπορεί να είναι πολύ παραγωγικοί, αλλά συχνά λαμβάνουν χαμηλότερες αξιολογήσεις από τους εξωστρεφείς.
  • Προκατάληψη: Συχνά θεωρούνται λιγότερο «θερμοί» ή ικανοί, κάτι που επηρεάζει την ανέλιξη και την εξέλιξή τους.
  • Επικοινωνία: Οι διαφορετικοί τρόποι επικοινωνίας μπορεί να επηρεάσουν την ομαδική εργασία και τις αξιολογήσεις.
  • Ηγεσία και αυτοαποτελεσματικότητα: Οι εσωστρεφείς μπορούν να επιτύχουν σε ηγετικούς ρόλους, ιδιαίτερα όταν αξιοποιούν τις δεξιότητες ακρόασης και συγκέντρωσης.
  • Μέλλον της εργασίας: Με την τεχνητή νοημοσύνη να αναλαμβάνει τις ρουτίνες, οι κοινωνικές και διαπροσωπικές δεξιότητες αποκτούν μεγαλύτερη αξία – δημιουργώντας τόσο προκλήσεις όσο και ευκαιρίες για τους εσωστρεφείς.

Ο δισεκατομμυριούχος Mark Cuban αποκαλύπτει το μυστικό της επιτυχίας του

3 τρόποι για να επικοινωνούν αποδοτικά οι εσωστρεφείς και να αποκτήσουν επιρροή στη δουλειά τους

Έχετε τρεις βασικές μεθόδους που μπορείτε να αξιοποιήσετε για να καταλάβετε τι είναι σημαντικό για το κοινό σας, σημειώνει ο Abrahams: αναγνώριση, έρευνα και αναστοχασμό. «Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να το καταφέρετε», λέει ο Abrahams. «Πρέπει να γνωρίζετε το κοινό σας. Πρέπει να τους μιλήσετε, να τους ακούσετε, να τους παρατηρήσετε. Πρέπει να μάθετε τι είναι σημαντικό για τους ανθρώπους και μετά να προσαρμόσετε το μήνυμά σας σε αυτούς».

1. Αναγνώριση

Μπορείτε να αποκαλέσετε την «αναγνώριση» και ως εξερεύνηση ή παρατήρηση. Σκεφτείτε κριτικά πώς αλληλεπιδρούν οι συνάδελφοί σας μεταξύ τους. Έπειτα, καθρεφτίστε τα στυλ επικοινωνίας τους πίσω σε αυτούς, τόσο στο περιεχόμενο όσο και στην παρουσίαση, προτείνει ο Abrahams. Αν οι συνομιλίες τους περιστρέφονται γύρω από θέματα δουλειάς, προσεγγίστε τους με ξεκάθαρη, συνοπτική και επίσημη γλώσσα. Αν συζητούν συχνά για βιβλία, τηλεοπτικές σειρές ή κατοικίδια, ξεκινήστε με ένα από τα κοινά σας ενδιαφέροντα.

Μην το πιέσετε να γίνει – πρέπει να σας βγαίνει φυσικό. «Πρέπει να καταλάβετε τους στόχους τους, τους βασικούς δείκτες απόδοσής τους», λέει ο Abrahams. Μπορείτε να δημιουργήσετε περισσότερες ευκαιρίες για αναγνώριση ζητώντας να αναλάβετε απλά καθήκοντα που σας φέρνουν κοντά στους λήπτες αποφάσεων στην εταιρεία σας.

Θα μπορούσατε να βρείτε ένα «σημείο καμπής». Προσφερθείτε να κρατήσετε σημειώσεις σε μία συνάντηση στην οποία δεν θα συμμετείχατε αλλιώς, για παράδειγμα. «Ξαφνικά ο ρόλος που έχετε – ένας κοινός ρόλος που πολλοί δεν θέλουν – σας δίνει πρόσβαση και επιρροή», είπε ο Abrahams.

2. Έρευνα

Μπορείτε να μάθετε για την επιρροή και εκτός του εργασιακού περιβάλλοντος, λέει ο Abrahams. Παρατηρήστε πώς σας κρατά προσηλωμένους ο αγαπημένος σας podcaster ή influencer. Σκεφτείτε γιατί σας ενδιαφέρει ένα TED Talk που αγαπάτε. Μπορεί να παρατηρήσετε κάποια μοτίβα. Η χρήση «συμπεριληπτικής γλώσσας», όπως οι λέξεις «εμείς», «μαζί» και το μικρό όνομα του συνομιλητή, βοηθούν το κοινό να παραμείνει συγκεντρωμένο, δείχνει η έρευνα. Όταν κάνετε προτάσεις, ο ενεστώτας – «μου αρέσει αυτό το βιβλίο» ή «αυτό το εστιατόριο έχει νόστιμο φαγητό» – είναι πιο πειστικός από τον αόριστο, σύμφωνα με άλλες μελέτες.

Μπορείτε ακόμα και να ρωτήσετε το αγαπημένο σας AI chatbot για έμπνευση, αρκεί να λαμβάνετε υπόψη τις απαντήσεις του με κριτική σκέψη. Δοκιμάστε μια ερώτηση όπως: «Διοργανώνω μία συνάντηση για αυτό το θέμα … Ποιες ερωτήσεις μπορώ να κάνω στο κοινό μου για να το κρατήσω ενεργό;», προτείνει ο Abrahams. «Οι ερωτήσεις, από τη φύση τους, εμπλέκουν τους ανθρώπους», προσθέτει.

3. Αναστοχασμός

Ο Abrahams λέει ότι οι προτάσεις του δεν χρειάζεται να ακολουθούν συγκεκριμένη σειρά – αλλά είναι χρήσιμο να αναστοχάζεστε τις αλληλεπιδράσεις σας και το πόσο αποτελεσματικές ήταν, όσο πιο συχνά γίνεται. «Ο αναστοχασμός μπορεί να σας βοηθήσει να εστιάσετε και να δώσετε προτεραιότητα στο πού πρέπει να ξεκινήσετε», λέει. «Στο τέλος, πρέπει επίσης να αφιερώσετε μια στιγμή για να σκεφτείτε: “Τι ήταν αυτό που βοήθησε περισσότερο”».

Τι να φορέσετε σε συνέντευξη για δουλειά – Τα top χρώματα και ποια να αποφύγετε

Ο αναστοχασμός μπορεί να σας βοηθήσει να μάθετε από τα λάθη: Αν το κοινό σας δεν αντέδρασε καλά στην προσέγγισή σας, αφιερώστε χρόνο να καταλάβετε το γιατί και ξαναπροσπαθήστε. Οι περισσότεροι εσωστρεφείς δεν χρειάζονται υπενθύμιση σε αυτό το σημείο, σημειώνει ο Abrahams. «Οι εξωστρεφείς τείνουν να μιλούν πριν σκεφτούν. Οι εσωστρεφείς είναι το αντίθετο», λέει. «Οι εσωστρεφείς τείνουν να έχουν υψηλότερη συναισθηματική νοημοσύνη γιατί παρατηρούν περισσότερο και … τείνουν στον αναστοχασμό».

Πηγές: CNBC, ResearchGate, Springer Nature Link, Harvard Business School, International Journal on Science and Technology, WILEY Online Library, Scientific Research, ResearchGate

Όλο Υγεία

Το άρθρο συνοπτικά

  • Οι εσωστρεφείς κάνουν ένα λάθος στην επικοινωνία που μπορεί να τους οδηγήσει σε αποτυχία.
  • Το κλειδί είναι η σκόπιμη αλληλεπίδραση με συγκεκριμένα άτομα και η προσαρμογή του μηνύματος στις ανάγκες τους.
  • Η αναγνώριση, η έρευνα και ο αναστοχασμός είναι τρεις βασικές μέθοδοι για να βελτιωθεί η επικοινωνία και να αυξηθεί η επιρροή.
Scroll to Top