Η έρευνα έχει εξετάσει κατά πόσο η κατανάλωση γαλακτοκομικών μπορεί να συνδέεται με την ακμή, με ορισμένες μελέτες να αναφέρουν μεγαλύτερη πιθανότητα εμφάνισης σπυριών σε άτομα που καταναλώνουν τακτικά γαλακτοκομικά προϊόντα.
Πώς μπορεί να σχετίζεται η κατανάλωση γαλακτοκομικών με την υγεία του δέρματος
Οι επιστήμονες έχουν προτείνει αρκετές πιθανές εξηγήσεις, συμπεριλαμβανομένων των επιδράσεων των φυσικά απαντώμενων ορμονών στα γαλακτοκομικά, των αλλαγών στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα ή μιας ατομικής γενετικής ευαισθησίας στα γαλακτοκομικά.
Αν και ο ακριβής λόγος παραμένει ασαφής, η πιθανή σύνδεση έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον πέρα από την επιστημονική κοινότητα, οδηγώντας ορισμένους διάσημους να σταματήσουν να καταναλώνουν γαλακτοκομικά έπειτα από επίμονα δερματικά προβλήματα.
Πώς επηρεάζει η κατανάλωση γαλακτοκομικών την υγεία του δέρματος
Σύμφωνα με άρθρο του 2025 με τίτλο Milk and Skin: A Narrative, Integrative Review of Dairy and Dairy Substitutes Through the Lens of Cutaneous Inflammation, η διατροφή επηρεάζει την ακμή και τις φλεγμονώδεις δερματικές διαταραχές, ενώ τα γαλακτοκομικά προϊόντα μπορεί να επιδεινώνουν τη φλεγμονή.
Άλλες πρόσφατες έρευνες συμπεραίνουν ότι η ισχυρότερη και περισσότερο μελετημένη σύνδεση των γαλακτοκομικών με την υγεία του δέρματος αφορά την ακμή και όχι τις ρυτίδες, τη γήρανση του δέρματος ή τη συνολική ποιότητα του δέρματος.
Ωστόσο, τα στοιχεία παραμένουν ανάμεικτα και οι ερευνητές τονίζουν ότι απαιτούνται περισσότερες υψηλής ποιότητας μελέτες.
Βασικά ευρήματα:
- Η υψηλότερη κατανάλωση γαλακτοκομικών, ιδιαίτερα άπαχου γάλακτος, έχει συσχετιστεί με μεγαλύτερο κίνδυνο και βαρύτητα ακμής σε αρκετές πρόσφατες ανασκοπήσεις και μελέτες.
- Οι ερευνητές προτείνουν ότι τα γαλακτοκομικά μπορεί να επηρεάζουν την ακμή μέσω μηχανισμών που περιλαμβάνουν τον IGF-1, τη σηματοδότηση της ινσουλίνης, την ενεργοποίηση του mTORC1, την αυξημένη παραγωγή σμήγματος και τη φλεγμονή.
- Ορισμένες πρόσφατες αναλύσεις διαπίστωσαν ότι τα στοιχεία εξακολουθούν να είναι ασυνεπή και δεν δείχνουν σημαντική συνολική συσχέτιση μεταξύ της πρόσληψης γαλακτοκομικών και του κινδύνου ακμής.
- Δεν υπάρχουν ισχυρά πρόσφατα στοιχεία ότι τα γαλακτοκομικά αποτελούν σημαντικό παράγοντα γήρανσης του δέρματος ή εμφάνισης ρυτίδων.
Διάσημοι που έκοψαν τα γαλακτοκομικά για να βελτιώσουν την ποιότητα του δέρματός τους
Tia Mowry
Η απόφαση της Tia Mowry να σταματήσει τα γαλακτοκομικά συνδέθηκε με την εμπειρία της με την ενδομητρίωση.
Αφού ενημέρωσε τον γιατρό της ότι ήθελε να αποκτήσει παιδιά, της συστήθηκε να αλλάξει τις διατροφικές της συνήθειες για να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής, συμπεριλαμβανομένης της διακοπής των γαλακτοκομικών προϊόντων. Αν και ήταν αρχικά δύσκολο, η Mowry δήλωσε αργότερα ότι άρχισε να παρατηρεί θετικές αλλαγές.
«Όταν σταμάτησα τα γαλακτοκομικά για δύο εβδομάδες, άρχισα να παρατηρώ πώς ένιωθα». Μετά τη γέννηση του πρώτου της παιδιού, η Mowry επανέφερε τα γαλακτοκομικά στη διατροφή της. Ωστόσο, αργότερα διαγνώστηκε με έκζεμα και επέλεξε να τα «κόψει» μόνιμα.
Σύμφωνα με τη δική της περιγραφή, η αποφυγή των γαλακτοκομικών τη βοήθησε να αποτρέψει περαιτέρω δερματικά προβλήματα και να διατηρήσει πιο καθαρό δέρμα.
Μαύροι κύκλοι: Τι τους προκαλεί και πώς να τους αντιμετωπίσετε αποτελεσματικά
Marilu Henner
Η Marilu Henner απέχει από τα γαλακτοκομικά εδώ και δεκαετίες. Σε συνέντευξή της στο Parade το 2020, εξήγησε ότι για 40 χρόνια δεν έτρωγε γαλακτοκομικά, επεξεργασμένη ζάχαρη, ούτε κρέας. Μάλιστα, αναφέρθηκε στην τελευταία ημέρα που κατανάλωσε γαλακτοκομικά ως τα «γενέθλια της υγείας» της.
Η Henner έχει αποδώσει τη διατροφική αυτή αλλαγή στη βελτίωση της σωματικής της κατάστασης. «Σας λέω, θα αλλάξει τη ζωή σας», δήλωσε σε συνέντευξη στη New York Post το 2002.
Δήλωσε επίσης ότι η αποχή από τα γαλακτοκομικά ωφέλησε τόσο το δέρμα της όσο και την πεπτική της υγεία. Τώρα, στα 70 της, η Henner συνεχίζει να υποστηρίζει τον τρόπο ζωής που υιοθέτησε πριν από χρόνια.
Victoria Beckham
Η Victoria Beckham έχει μιλήσει για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε με την ακμή κατά την περίοδο που μεγάλωνε. Ως απάντηση, υιοθέτησε ένα ιδιαίτερα πειθαρχημένο διατροφικό πρόγραμμα με στόχο την υποστήριξη της υγείας του δέρματός της. Εκτός από την απομάκρυνση ελαίων και σαλτσών από τα γεύματά της, απέκλεισε και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.
Ο δερματολόγος Dr. Gary Goldenberg εξέφρασε την υποστήριξή του σε ορισμένες πτυχές της προσέγγισης της Beckham, ιδιαίτερα όσον αφορά την αποφυγή γαλακτοκομικών για συγκεκριμένους ασθενείς.
«Λέω επίσης σε πολλούς ασθενείς – ειδικά σε όσους έχουν ευαίσθητο δέρμα, ακμή, ροδόχρου νόσο, έκζεμα και ψωρίαση – να αποφεύγουν τα μη βιολογικά γαλακτοκομικά», είπε, σύμφωνα με το Health Digest.
Ο Goldenberg ανέφερε ανησυχίες ότι ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα μπορεί να περιέχουν αντιβιοτικά και ορμόνες, τα οποία έχουν συζητηθεί σε σχέση με την υγεία του δέρματος.
Πώς να αποκτήσετε λαμπερό δέρμα μέσα σε 24 ώρες
Ashley Tisdale
Η Ashley Tisdale έχει επίσης συνδέσει τη βελτίωση της επιδερμίδας της με την απόχή από τα γαλακτοκομικά. Σε σχόλιο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το 2020, που αναφέρθηκε από το Us Weekly, μοιράστηκε την εμπειρία της έπειτα από χρόνια χωρίς γαλακτοκομικά.
«Δεν καταναλώνω γαλακτοκομικά εδώ και 5 χρόνια και ορκίζομαι ότι άλλαξε τα πάντα στο δέρμα μου».
Την ίδια στιγμή, η δερματολόγος Dr. Cindy Bae προειδοποίησε να μη θεωρείται δεδομένο ότι μια διατροφή χωρίς γαλακτοκομικά θα έχει το ίδιο αποτέλεσμα σε όλους. Τόνισε ότι οι ατομικές αντιδράσεις μπορεί να διαφέρουν.
«Αυτό που λειτουργεί για εσάς μπορεί να μη λειτουργεί για όλους τους άλλους». Παρόλα αυτά, η Tisdale συνέχισε να μιλά θετικά για τα αποτελέσματα που βίωσε προσωπικά.
Woody Harrelson
Η απόφαση του Woody Harrelson να σταματήσει τα γαλακτοκομικά χρονολογείται από τότε που ήταν νέος. Σύμφωνα με τον ηθοποιό, ένας άγνωστος παρατήρησε το δέρμα του που ήταν επιρρεπές στην ακμή και του πρότεινε να σταματήσει να καταναλώνει γαλακτοκομικά προϊόντα για να μειώσει τα σπυράκια.
Απώλεια κολλαγόνου μετά τα 25: Τι την προκαλεί και πώς να την αντιμετωπίσετε αποτελεσματικά
Ο Harrelson ακολούθησε τη συμβουλή και δήλωσε ότι παρατήρησε αλλαγές μέσα σε λίγες ημέρες. «Άρχισα να σκέφτομαι: “Μα καλά, πάντα μου έλεγαν ότι το γάλα κάνει καλό στο σώμα”», είπε, αναλογιζόμενος την εμπειρία σε συνέντευξη στο Esquire το 2012.
Αναφορές έχουν υποστηρίξει ότι ο Harrelson παρέμεινε προσηλωμένος σε έναν τρόπο ζωής χωρίς γαλακτοκομικά και συνέχισε να προωθεί την ιδέα της μείωσης της κατανάλωσής τους.
Alicia Keys
Η Alicia Keys έχει επίσης μιλήσει για την διακοπή των γαλακτοκομικών στην προσπάθειά της να βελτιώσει το δέρμα της. Μιλώντας στο Elle UK το 2016, θυμήθηκε τις δυσκολίες της με την ακμή.
«Ξέρω πώς είναι να έχετε ένα πρόσωπο γεμάτο εξογκώματα και σπυράκια. Το έζησα αυτό μπροστά στα μάτια του κοινού». Η Keys εξήγησε ότι κατά την πρώτη της εγκυμοσύνη έκανε διατροφικές αλλαγές που περιλάμβαναν τη διακοπή των γαλακτοκομικών και την αύξηση της κατανάλωσης νερού.
«Όταν όμως έμεινα για πρώτη φορά έγκυος… άρχισα να βγάζω τα γαλακτοκομικά από τη διατροφή μου και να πίνω πολύ περισσότερο νερό, κάτι που έκανε τεράστια διαφορά».
Μελέτη για το botox: Αποκαλυπτικές φωτό σε πανομοιότυπες δίδυμες δείχνουν τι προκαλεί σε 13 χρόνια
Το ταξίδι της προς ένα πιο υγιές δέρμα έγινε αργότερα μέρος της ευρύτερης επιλογής της να υιοθετήσει μια φυσική εμφάνιση, συμπεριλαμβανομένου του γνωστού κινήματος no makeup.