Τι μπορεί να συμβαίνει στον εγκέφαλό σας όταν έχετε συνεχόμενες συσκέψεις στη δουλειά

Τι μπορεί να συμβαίνει στον εγκέφαλό σας όταν έχετε συνεχόμενες συσκέψεις στη δουλειά

Τα γεμάτα ημερολόγια και οι ατελείωτες συσκέψεις έχουν γίνει η νέα κανονικότητα — και πολλοί επαγγελματίες νιώθουν την ενέργειά τους να εξαφανίζεται μέχρι το τέλος της ημέρας. Έρευνα σε σχεδόν 2.000 άτομα, βρήκε ότι το 67% πιστεύει πως οι υπερβολικές συσκέψεις στη δουλειά τους εμποδίζουν από το να είναι παραγωγικοί όταν δουλεύουν.

Έχετε burnout; 10 σημάδια που δείχνουν ότι η δουλειά σάς εξαντλεί

Τι μπορεί να συμβαίνει στον εγκέφαλο από τις πάρα πολλές συσκέψεις

Αν έχετε φύγει ποτέ από μια μέρα γεμάτη με συνεχόμενες συσκέψεις και νιώθετε εξαντλημένοι, δεν είστε οι μόνοι. Έρευνα σε σχεδόν 2.000 επαγγελματίες από τη συμβουλευτική Korn Ferry βρήκε ότι το 67% πιστεύει πως οι υπερβολικές συσκέψεις τους εμποδίζουν από να είναι παραγωγικοί στη δουλειά τους. Πέρα από την απογοήτευση και το άγχος, η έρευνα δείχνει ότι η συμμετοχή σε πάρα πολλές συσκέψεις χωρίς διαλείμματα μπορεί πραγματικά να αλλάξει τον τρόπο που λειτουργεί ο εγκέφαλός μας.

Μπορούμε να πάθουμε νοητική υπερφόρτωση; Ποιες οι επιπτώσεις της σε υγεία και ευεξία;

Ναι — οι άνθρωποι μπορούν να βιώσουν νοητική υπερφόρτωση, που αποκαλείται επίσης γνωστική ή πληροφοριακή υπερφόρτωση, όταν οι απαιτήσεις ξεπερνούν τη «χωρητικότητα του εγκεφάλου».

Σύμφωνα με εργασία του 2021 με τίτλο «The impact of mental health information overload on community education programs to enhance mental health-care seeking», οι υπερβολικές πληροφορίες μπορεί να κατακλύσουν τους ανθρώπους και να μειώσουν την επιτυχία της εκπαίδευσης στην ψυχική υγεία. Η μελέτη προτείνει ότι τα προγράμματα πρέπει να σχεδιάζονται προσεκτικά για να αποφευχθεί η υπερφόρτωση και να βοηθηθούν οι άνθρωποι να αναζητήσουν φροντίδα πιο αποτελεσματικά.

Άλλες έρευνες δείχνουν ότι αυτό μπορεί να επηρεάσει την υγεία και την ευεξία μας με τους εξής τρόπους:

  • Γνωστική καταπόνηση: λάθη, πιο αργή σκέψη, κακή συγκέντρωση
  • Στρες και επαγγελματική εξουθένωση: η υπερφόρτωση ψηφιακής πληροφορίας συνδέεται με εξάντληση και κακή ψυχική υγεία
  • Συναισθηματικές επιπτώσεις: υψηλότερο άγχος, μηρυκασμός σκέψεων, αρνητική διάθεση
  • Σωματική υγεία: ορμόνες του στρες, καταπόνηση καρδιάς, κακός ύπνος
  • Κίνδυνοι στον χώρο εργασίας: η υπερφόρτωση στην υγειονομική περίθαλψη ή στις ψηφιακές δουλειές απειλεί την ασφάλεια και την ευημερία

Έρευνα δείχνει αύξηση στα επίπεδα στρες από τις συνεχόμενες συσκέψεις στη δουλειά

Το 2021, ερευνητές στο Human Factors Lab της Microsoft ζήτησαν από 14 άτομα να συμμετάσχουν σε βιντεοκλήσεις φορώντας εξοπλισμό ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος που παρακολουθούσε τη ηλεκτρική δραστηριότητα στον εγκέφαλό τους. Μια Δευτέρα, κάποιοι συμμετέχοντες είχαν τέσσερις μισάωρες συσκέψεις χωρίς διαλείμματα, ενώ άλλοι είχαν τέσσερις μισάωρες συσκέψεις με διάλειμμα δέκα λεπτών μεταξύ κάθε μιας για διαλογισμό – την επόμενη Δευτέρα, οι δύο ομάδες αντάλλαξαν ρόλους.

Σε όσους δεν είχαν διαλείμματα, η δραστηριότητα των βήτα κυμάτων αυξανόταν στον εγκέφαλο με κάθε διαδοχική σύσκεψη, κάτι που δείχνει αυξημένα επίπεδα στρες. Στην πραγματικότητα, ακόμη και η προσμονή της επόμενης κλήσης προκαλούσε αύξηση της δραστηριότητας των βήτα κυμάτων κατά τη μεταβατική περίοδο μεταξύ των συσκέψεων, όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές.

Το Νο1 λάθος που κάνουν στη δουλειά και αποτυγχάνουν όσοι είναι εσωστρεφείς, σύμφωνα με ειδικό του Stanford

Παράλληλα, οι ερευνητές μέτρησαν και τη διαφορά στη δραστηριότητα των άλφα κυμάτων μεταξύ του δεξιού και του αριστερού μετωπιαίου λοβού — γνωστή ως μετωπιαία ασυμμετρία άλφα — η οποία μπορεί να δείξει τα επίπεδα νοητικής εμπλοκής. Οι συμμετέχοντες που έκαναν διαλείμματα εμφάνισαν θετική μετωπιαία ασυμμετρία άλφα, κάτι που δείχνει υψηλότερη εμπλοκή κατά τη διάρκεια των συσκέψεων, ενώ όσοι δεν έκαναν διαλείμματα είχαν αρνητική ασυμμετρία, που δείχνει πως ήταν πιο νοητικά αποτραβηγμένοι.

«Δεν με εκπλήσσει που οι άνθρωποι που έκαναν διαλείμματα ανάμεσα στις συσκέψεις ένιωθαν καλύτερα. Όσοι κάνουν διαλείμματα γενικά νιώθουν καλύτερα», δήλωσε σύμφωνα με το HuffPost η Αμερικανή συγγραφέας, Laura Vanderkam, ειδικός στη διαχείριση χρόνου.

«Όλοι κάνουμε διαλείμματα με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Απλώς πολλές φορές είναι ασυνείδητα. Όταν επιλέγετε πότε και πώς να κάνετε ένα διάλειμμα, το παρατηρείτε και απολαμβάνετε την αναζωογόνηση», δήλωσε η Vanderkam.

Ένα βασικό μειονέκτημα των ευρημάτων της Microsoft, βέβαια, είναι ότι το δείγμα συμμετεχόντων ήταν μικρό. Ωστόσο, η μελέτη ευθυγραμμίζεται με ένα μεγάλο σύνολο άλλων ερευνών που δείχνουν ότι η υπερφόρτωση συσκέψεων δημιουργεί μη παραγωγικούς, δυστυχισμένους υπαλλήλους που νιώθουν ότι το πρόγραμμά τους ελέγχει τη ζωή τους.

Σε πρόσφατη έρευνα σε 76 εταιρείες, για παράδειγμα, ερευνητές στον τομέα της διοίκησης διαπίστωσαν ότι η παραγωγικότητα των εργαζομένων υπερδιπλασιάστηκε όταν μειώθηκαν οι συσκέψεις κατά 40%.

«Αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι οι εργαζόμενοι ένιωθαν πιο ενδυναμωμένοι και αυτόνομοι», έγραψαν οι ερευνητές τον Μάρτιο για το Harvard Business Review. «Αντί να είναι το πρόγραμμα το αφεντικό, οι ίδιοι διαχειρίζονταν τη λίστα με τις υποχρεώσεις τους και αναλάμβαναν προσωπική ευθύνη, γεγονός που αύξησε την ικανοποίησή τους κατά 52%».

Πώς να αξιοποιήσετε τα διαλείμματα όταν έχετε μαραθώνιους με συσκέψεις

Αν θέλετε να κάνετε τα δικά σας διαλείμματα πιο αποτελεσματικά, προσπαθήστε να αποφύγετε την περιήγηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή την ανάγνωση των email σας, λένε οι ειδικοί.

«Πολλοί ελέγχουν τα email τους ανάμεσα σε συσκέψεις σαν να κάνουν διάλειμμα, και το καταλαβαίνω», δήλωσε η Vanderkam. «Αλλά είναι ακόμα καλύτερο να μαζεύετε όλα τα email για κάποια συγκεκριμένη στιγμή της ημέρας, ή να τα ελέγχετε ανάμεσα σε κάθε δεύτερη σύσκεψη, και να χρησιμοποιείτε αυτά τα λίγα λεπτά για κάτι που θα προσθέσει χαρά και νόημα στη ζωή σας, όπως ένας δεκάλεπτος περίπατος έξω».

Η Αμεριακνή holistic health coach και δασκάλα ενσυνειδητότητας, Rosie Acosta, πρότεινε μια τεχνική χαλάρωσης κατά την οποία εισπνέετε για τρία δευτερόλεπτα και εκπνέετε για έξι, επαναλαμβάνοντας όσο χρειάζεται.

«Χρειάζεστε μόνο τρεις με πέντε κύκλους πριν το σώμα σας αρχίσει να αντιδρά και να απελευθερώνει την ένταση», δήλωσε. «Οι περισσότεροι από εμάς καθόμαστε πολύ στον υπολογιστή. Οπότε αν κάθεστε, ίσως χρησιμοποιήσετε αυτόν τον χρόνο για να σηκωθείτε και να τεντωθείτε. Ο πιο ισχυρός τρόπος επαναφοράς είναι να κλείσετε τους περισπασμούς».

Τι να φορέσετε σε συνέντευξη για δουλειά – Τα top χρώματα και ποια να αποφύγετε

Και αν είστε μάνατζερ, προσπαθήστε να δώσετε στο προσωπικό σας τις προϋποθέσεις για επιτυχία, αποφεύγοντας τις μέρες με μαραθώνιες συσκέψεις και ενσωματώνοντας περισσότερα διαλείμματα.

Πηγές: HuffPost, Frontiers, SageJournals, ScienceDirect, American Physiological Society, ScienceDirect, ResearchGate

Όλο Υγεία

Το άρθρο συνοπτικά

  • Η υπερβολική συμμετοχή σε συσκέψεις επηρεάζει αρνητικά την παραγωγικότητα, σύμφωνα με έρευνα σε σχεδόν 2.000 επαγγελματίες.
  • Η νοητική υπερφόρτωση, αποτέλεσμα υπερβολικών πληροφοριών, οδηγεί σε γνωστική καταπόνηση, στρες και προβλήματα υγείας.
  • Διαλείμματα κατά τη διάρκεια μαραθωνίων συσκέψεων βελτιώνουν την απόδοση και την ψυχική υγεία, σύμφωνα με μελέτη της Microsoft.
Scroll to Top