Εμμηνόπαυση: 5 συμπληρώματα που δεν πρέπει να παίρνετε, σύμφωνα με ειδικούς

εμμηνόπαυση
  • Η εμμηνόπαυση είναι μια φυσιολογική διαδικασία στη ζωή των γυναικών, που σηματοδοτεί το τέλος της εμμηνορροϊκής περιόδου.
  • Συχνά συνοδεύεται από διάφορα συμπτώματα, όπως εξάψεις, νυχτερινές εφιδρώσεις, αλλαγές στη διάθεση και διαταραχές ύπνου.
  • Κάποιες γυναίκες επιλέγουν να λαμβάνουν συμπληρώματα για να βοηθήσουν τα συμπτώματά τους.
  • Δεν είναι όλα τα συμπληρώματα αποτελεσματικά ή ακόμη και ασφαλή.

Η εμμηνόπαυση είναι μια φυσική φάση στη ζωή μιας γυναίκας, η οποία σηματοδοτεί το τέλος των εμμηνορροϊκών κύκλων της και συνήθως συμβαίνει στα τέλη της δεκαετίας των 40 έως τις αρχές της δεκαετίας των 50. Δεν πρόκειται για ένα μεμονωμένο γεγονός, αλλά για μια σταδιακή διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει αρκετά χρόνια, οδηγώντας σε σημαντικές αλλαγές στα επίπεδα των ορμονών.

Οι αλλαγές αυτές συχνά επιφέρουν μια ποικιλία συμπτωμάτων, που κυμαίνονται από εξάψεις και νυχτερινές εφιδρώσεις μέχρι εναλλαγές στη διάθεση και διαταραχές του ύπνου. Ορισμένες γυναίκες μπορεί επίσης να παρουσιάσουν αύξηση του σωματικού βάρους και αραίωση των μαλλιών, καθιστώντας αυτή τη μετάβαση μια μοναδικά προσωπική εμπειρία.

Η διαχείριση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση μιας καλής ποιότητας ζωής και υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να γίνει αυτό, συμπεριλαμβανομένων των αλλαγών στον τρόπο ζωής και της θεραπείας ορμονικής υποκατάστασης.

Κάποιες γυναίκες επιλέγουν να λαμβάνουν συμπληρώματα για να βοηθήσουν τα συμπτώματά τους. Πριν το κάνετε, όμως, είναι σημαντικό να συμβουλευτείτε το γιατρό σας και να μιλήσετε με το φαρμακοποιό σας για τυχόν πιθανές αλληλεπιδράσεις με φάρμακα που παίρνετε αυτή τη στιγμή. Επιπλέον, δεν είναι όλα τα συμπληρώματα αποτελεσματικά ή ακόμη και ασφαλή – και εδώ έρχεται αυτή η λίστα με τα συμπληρώματα που δεν πρέπει να παίρνετε κατά την εμμηνόπαυση.

Η αλήθεια είναι ότι στην αγορά υπάρχουν παρά πολλά συμπληρώματα που υπόσχονται ανακούφιση από τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης, αλλά δεν τα καταφέρνουν όλα. Ορισμένα μάλιστα μπορεί να ενέχουν πιθανούς κινδύνους και παρενέργειες, που κυμαίνονται από ήπια ζητήματα όπως πεπτικές ενοχλήσεις έως πιο σοβαρές επιπλοκές, όπως αλληλεπιδράσεις με συνταγογραφούμενα φάρμακα.

Τα συμπληρώματα δεν ρυθμίζονται με την ίδια αυστηρότητα όπως τα φαρμακευτικά προϊόντα, πράγμα που σημαίνει ότι η ασφάλεια και η αποτελεσματικότητά τους δεν είναι πάντα εγγυημένες. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να επιλέγετε με σύνεση, εστιάζοντας σε αξιόπιστες πηγές και, ιδανικά, σε προϊόντα που σας προτείνει ο γιατρός σας.

5 συμπληρώματα που δεν πρέπει να παίρνετε κατά την εμμηνόπαυση

  1. Το βαλσαμόχορτο
  2. Δεϋδροεπιανδροστερόνη
  3. Ρίζα γλυκόριζας
  4. Σίδηρος
  5. Εκχύλισμα μούρων Vitex

1. Το βαλσαμόχορτο

Το βαλσαμόχορτο είναι πολύ γνωστό για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης και των διαταραχών της διάθεσης, αλλά μπορεί να μην είναι η καλύτερη επιλογή για τη διαχείριση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης. Πρώτον, αν και το βαλσαμόχορτο έχει συνδεθεί με τη μείωση των εξάψεων στην εμμηνόπαυση, δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να δείχνουν ότι έχει πράγματι αυτά τα οφέλη.

Επιπλέον, υπάρχουν πολλές φαρμακευτικές αλληλεπιδράσεις για τις οποίες πρέπει να ανησυχείτε, μεταξύ άλλων, με αντιπηκτικά, αντισυλληπτικά, ανοσοκατασταλτικά και καρδιαγγειακά και αντικαρκινικά φάρμακα. Αυτές οι αλληλεπιδράσεις μπορεί να μειώσουν την αποτελεσματικότητα των φαρμάκων ή να αυξήσουν τον κίνδυνο σοβαρών παρενεργειών.

Επιπλέον, το ίδιο το βαλσαμόχορτο μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες όπως ζάλη, ξηροστομία, γαστρεντερικά συμπτώματα και σύγχυση.

2. Δεϋδροεπιανδροστερόνη

Η δεϋδροεπιανδροστερόνη (DHEA) είναι μια ορμόνη που παράγεται φυσιολογικά από τα επινεφρίδια και χρησιμεύει ως πρόδρομος των ανδρικών και γυναικείων ορμονών του φύλου, συμπεριλαμβανομένων των οιστρογόνων και της τεστοστερόνης. Τα επίπεδά της κορυφώνονται στην πρώιμη ενήλικη ζωή και μειώνονται με την ηλικία, γεγονός που γεννά ερωτήματα αν η DHEA αντιμετωπίζει καταστάσεις που σχετίζονται με την ηλικία, συμπεριλαμβανομένων των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης, όπως οι εξάψεις, οι εναλλαγές της διάθεσης και η μειωμένη λίμπιντο.

Ωστόσο, η συμπληρωματική χορήγηση DHEA κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης δεν συνιστάται καθολικά. Υπάρχουν μικτά στοιχεία σχετικά με την αποτελεσματικότητά του, καθώς και ανησυχίες για πιθανούς κινδύνους. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι η DHEA μπορεί να βελτιώσει ορισμένα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης και να αυξήσει την οστική πυκνότητα, αλλά η έρευνα δεν είναι αρκετά σαφής.

Δεν υπάρχουν μεγάλης κλίμακας, μακροπρόθεσμες μελέτες που να υποστηρίζουν τη χρήση της για την εμμηνόπαυση. Επιπλέον, η DHEA μπορεί να επηρεάσει τα επίπεδα της χοληστερόλης σας, να προκαλέσει ηπατική βλάβη και να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού.

3. Ρίζα γλυκόριζας

Γυναίκες στρέφονται στη ρίζα γλυκόριζας κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης με την ελπίδα να απαλύνουν τις εξάψεις και τις εναλλαγές της διάθεσης. Μελέτες δείχνουν ότι οι ενώσεις στη ρίζα γλυκόριζας μπορούν να μιμηθούν τις επιδράσεις των οιστρογόνων στο σώμα, ενδεχομένως μετριάζοντας τη φυσική μείωση των οιστρογόνων που συμβαίνει κατά την εμμηνόπαυση.

Ωστόσο, αυτό το συμπλήρωμα μπορεί να μην είναι κατάλληλο για όλους, λέει η Michelle Routhenstein, διαιτολόγος στο Entirely Nourished και μέλος του ιατρικού συμβουλίου του Εθνικού Ιδρύματος για την Εμμηνόπαυση. «Αν και ορισμένα άτομα μπορεί να εξετάσουν το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσουν τη ρίζα γλυκόριζας για να αυξήσουν φυσικά τα επίπεδα οιστρογόνων, συνιστώ να απέχουν από τη χρήση της λόγω της πιθανότητας να αυξήσει την αρτηριακή πίεση, μια ανησυχία που μπορεί να κλιμακωθεί κατά την περίοδο της εμμηνόπαυσης», εξηγεί. Πράγματι, η αρτηριακή πίεση μπορεί να αυξηθεί σταδιακά κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης λόγω των ορμονικών αλλαγών και της αύξησης του βάρους.

4. Σίδηρος

Η έμμηνος ρύση προκαλεί απώλεια αίματος, η οποία μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο σιδηροπενικής αναιμίας. Αν είχατε έντονες περιόδους ή παλεύατε με έλλειψη σιδήρου, τότε μπορεί να έχετε πάρει συμπλήρωμα σιδήρου. Ωστόσο, οι καιροί έχουν αλλάξει. «Ο σίδηρος είναι ένα συμπλήρωμα που ίσως χρειαστεί να κόψετε μετά την εμμηνόπαυση» εξηγεί η γνωστή διαιτολόγος Melissa Groves Azzaro, ιδιοκτήτρια του The Hormone Dietitian. «Όταν δεν χάνετε πλέον αίμα μέσω της μηνιαίας περιόδου, μπορεί να είναι εύκολο να πάρετε υπερβολική ποσότητα σιδήρου μέσω των συμπληρωμάτων», προσθέτει η ίδια.

Η λήψη υπερβολικού σιδήρου μπορεί να οδηγήσει σε υπερφόρτωση σιδήρου, μια κατάσταση ιατρικά γνωστή ως αιμοχρωμάτωση που οδηγεί σε μια σειρά από προβλήματα υγείας, όπως ηπατική βλάβη, καρδιακά προβλήματα, διαβήτη και πόνο στις αρθρώσεις. Ο υπερβολικός σίδηρος στον οργανισμό μπορεί επίσης να οδηγήσει σε συμπτώματα όπως κόπωση, απώλεια βάρους και αλλαγές στο χρώμα του δέρματος.

5. Εκχύλισμα μούρων Vitex

Το εκχύλισμα μούρων Vitex (ή εκχύλισμα Vitex agnus-castus), επίσης γνωστό ως μούρο της αγριοτριανταφυλλιάς (chasteberry), χρησιμοποιούνταν τα προηγούμενα χρόνια για να ανακουφίζει τα συμπτώματα που σχετίζονται με την ορμονική ανισορροπία, συμπεριλαμβανομένης της εμμηνόπαυσης. Πιστεύεται ότι δρα έμμεσα στο ενδοκρινικό σύστημα, συμβάλλοντας στη ρύθμιση των επιπέδων των ορμονών και στη μείωση των συμπτωμάτων που σχετίζονται με την εμμηνόπαυση, όπως οι εξάψεις. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν καλές έρευνες που να δείχνουν ότι το vitex αποτελεί αποτελεσματική θεραπεία.

Το vitex είναι πολύ πιθανό να έχει μια σειρά από παρενέργειες, όπως πονοκεφάλους και πεπτικά προβλήματα. Επιπλέον, επειδή το vitex επηρεάζει τα επίπεδα των ορμονών, μπορεί να μην είναι κατάλληλο για εσάς εάν παίρνετε φάρμακα που σχετίζονται με ορμόνες ή έχετε διαγνωστεί με ορμονοευαίσθητες καταστάσεις, όπως ο καρκίνος του μαστού, της μήτρας ή των ωοθηκών. Το Vitex αλληλεπιδρά επίσης με φάρμακα και συμπληρώματα, όπως τα φάρμακα για τη νόσο του Πάρκινσον και τα αντιψυχωσικά.

Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε πριν επιλέξετε ένα συμπλήρωμα όταν βρίσκεστε στην εμμηνόπαυση, είναι να συμβουλευτείτε τον ιατρό σας. Αυτό όχι μόνο θα σας βοηθήσει να είστε ασφαλείς, αλλά, δεδομένου ότι τα συμπληρώματα είναι ακριβά, μπορεί να σας εξοικονομήσει και χρήματα.

Παραπομπές

  1. Chasteberry
  2. Hemochromatosis
  3. Sex steroid hormones and risk of breast cancer: a two-sample Mendelian randomization study
  4. Dehydroepiandrosterone (DHEA): Pharmacological Effects and Potential Therapeutic Application
  5. St. John’s Wort
  6. Alternative and non-hormonal treatments to symptoms of menopause
Scroll to Top