Ο Jeff Bezos είχε μια χαρακτηριστική ερώτηση που έκανε στους υποψήφιους υπαλλήλους του – και δεν είχε καμία σχέση με τα βιογραφικά, τα διαπιστευτήρια, τις δεξιότητες ή γενικά την εργασία. Με την πρώτη ματιά, φαινόταν σχεδόν άσχετη με τη δουλειά. Αλλά όσοι δούλεψαν μαζί του λένε ότι αποκάλυπτε κάτι βαθύτερο. Οι ειδικοί πιστεύουν τώρα ότι αγγίζει χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να καθορίσουν ή να καταστρέψουν τη μακροπρόθεσμη επιτυχία σε οποιαδήποτε εταιρεία. Τι έψαχνε λοιπόν πραγματικά;
Τα 5 πράγματα που κάνουν οι πιο επιτυχημένοι
Η μία ερώτηση που έκανε πάντα ο Jeff Bezos στους υποψήφιους εργαζόμενους του
Πριν ο Jeff Bezos απομακρυνθεί από τις καθημερινές δραστηριότητες της Amazon, ήταν γνωστός για τη μεγάλη του συμμετοχή στις προσλήψεις – ειδικά όταν σχετιζόταν με τη δημιουργία της πρώτης ηγετικής ομάδας της Amazon. Όμως, ανάμεσα στις συνήθεις τεχνικές αξιολογήσεις και τις συζητήσεις για την προσαρμογή στην κουλτούρα, ο Bezos είχε μια χαρακτηριστική κίνηση συνέντευξης που αιφνιδίασε πολλούς υποψήφιους.
Δεν ήταν πολύπλοκη ή ακόμη και σαφώς συνδεδεμένη με τη δουλειά, αλλά όσοι έχουν δουλέψει μαζί του λένε ότι προσέφερε μια απροσδόκητα οξεία ματιά στη νοοτροπία ενός ατόμου – και μπορεί να είναι ένα από τα πιο υποτιμημένα εργαλεία για την ανίχνευση μεγάλων ταλέντων.
Ποιο είναι το νόημα μιας συνέντευξης για δουλειά και τι θέλει να δει ο εργοδότης στους υποψηφίους;
Μια συνέντευξη για δουλειά είναι μια αμφίδρομη αξιολόγηση. Ο εργοδότης θέλει να δει αν ταιριάζετε με τον ρόλο και την εταιρεία, και εσείς αξιολογείτε αν αυτή η ευκαιρία ταιριάζει με τις δεξιότητες, τους στόχους και τις αξίες σας.
Τι αναζητούν οι υπεύθυνοι για τις συνεντεύξεις
- Δεξιότητες και εμπειρία: Θέλουν να επιβεβαιώσουν ότι διαθέτετε τα προσόντα που απαιτούνται για να επιτύχετε στη θέση εργασίας. Να είστε έτοιμοι να δώσετε παραδείγματα που να δείχνουν τι έχετε κάνει και πώς εφαρμόζεται σε αυτόν τον ρόλο.
- Κατανόηση του ρόλου και της εταιρείας: Οι εργοδότες εκτιμούν τους υποψηφίους που έχουν μελετήσει καλά. Το να δείχνετε ότι καταλαβαίνετε τι κάνει η εταιρεία -και πώς συμβάλλει αυτός ο ρόλος- σηματοδοτεί πρωτοβουλία και σοβαρότητα.
- Πολιτισμική καταλληλότητα: Πέρα από το βιογραφικό σημείωμα, ρωτούν: «Θα συνεργαστεί αυτό το άτομο καλά με την ομάδα;» Η στάση σας, το στυλ επικοινωνίας και οι αξίες σας βοηθούν να απαντηθεί αυτό.
- Κίνητρα και ενθουσιασμός: Οι συνεντευκτές θέλουν να μάθουν γιατί θέλετε τη θέση εργασίας. Το γνήσιο ενδιαφέρον και η ενεργητικότητα ξεχωρίζουν – θέλουν κάποιον που είναι ενθουσιασμένος να συνεισφέρει, όχι απλώς κάποιον που ψάχνει για έναν μισθό.
- Επίλυση προβλημάτων και κριτική σκέψη: Να περιμένετε ερωτήσεις που ελέγχουν τον τρόπο με τον οποίο χειρίζεστε τις προκλήσεις. Χρησιμοποιήστε παραδείγματα ή υποθετικά σενάρια για να δείξετε πώς προσεγγίζετε τα προβλήματα, πώς παίρνετε αποφάσεις και πώς παραμένετε ψύχραιμοι υπό πίεση.
- Δεξιότητες επικοινωνίας: Ο τρόπος που μιλάτε, ακούτε και εκφράζεστε έχει σημασία. Παρακολουθούν πόσο ξεκάθαρα μπορείτε να εξηγήσετε ιδέες, πόσο καλά συμμετέχετε σε συζητήσεις και πόσο επαγγελματίας είστε.
- Συναισθηματική νοημοσύνη: Η αυτογνωσία, η ενσυναίσθηση και η ικανότητα συνεργασίας με τους άλλους έχουν μεγάλη σημασία. Οι υπεύθυνοι για τις συνεντεύξεις συχνά αξιολογούν σιωπηλά πόσο συναισθηματικά ώριμοι και ομαδικά προσανατολισμένοι φαίνεστε.
- Δυνατότητα ανάπτυξης: Δεν προσλαμβάνουν μόνο για τώρα – σκέφτονται μακροπρόθεσμα. Δείξτε ότι είστε ανοιχτοί στη μάθηση, προσαρμόσιμοι και ενδιαφέρεστε να εξελιχθείτε μέσα στον οργανισμό.
Ποιες ερωτήσεις συνέντευξης προβλέπουν πραγματικά την επιτυχία στην εργασία, σύμφωνα με την έρευνα
Η ερευνητική εργασία του 2019 με τίτλο «Are we asking the right questions?» διερεύνησε τέσσερις τύπους δομημένων ερωτήσεων συνέντευξης –συμπεριφορικές, καταστασιακές, ιστορικού και γνώσης της εργασίας– για να δει ποιες προβλέπουν καλύτερα πόσο καλά θα τα πάει κάποιος στη δουλειά και αν θα παραμείνει.
Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι ερωτήσεις συμπεριφοράς, οι ερωτήσεις κατάστασης και οι ερωτήσεις ιστορικού βοήθησαν στην πρόβλεψη της απόδοσης στην εργασία, αλλά οι ερωτήσεις γνώσης της εργασίας δεν έδειξαν ισχυρή σύνδεση.
Είναι ενδιαφέρον ότι μόνο οι ερωτήσεις συμπεριφοράς και ιστορικού προέβλεπαν επίσης έμμεσα τη χαμηλότερη εναλλαγή εργαζομένων, πράγμα που σημαίνει ότι οι άνθρωποι που σημείωσαν καλή βαθμολογία σε αυτές είχαν περισσότερες πιθανότητες να παραμείνουν στη θέση εργασίας.
Η απρόσμενη ερώτηση του Jeff Bezos στις συνεντεύξεις – Τι αποκαλύπτει για τους υποψηφίους
Αυτές τις μέρες, ο Jeff Bezos μπορεί να είναι περισσότερο συγκεντρωμένος στο να σχεδιάζει τον πολυτελή γάμο του στη Βενετία παρά στο να παίρνει συνεντεύξεις από υποψήφιους για την Amazon. Αλλά κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων που ηγήθηκε της εταιρείας, ήταν γνωστός για μια ιδιαίτερα απροσδόκητη ερώτηση στις συνεντεύξεις για δουλειά:
«Είστε τυχερός;»
Σύμφωνα με το πρώην στέλεχος της Amazon που έγινε επενδυτής Dan Rose, ο οποίος εργάστηκε στην εταιρεία από το 1999 έως το 2006, αυτή ήταν η ερώτηση που έκανε ο Bezos όταν αξιολογούσε τις νέες προσλήψεις.
Μήπως σας γερνάει και σας ασχημαίνει η δουλειά σας; Κάντε το τεστ που το αποκαλύπτει
Με την πρώτη ματιά, μπορεί να ακούγεται σαν ο Bezos να αναζητούσε γοητεία, δεισιδαιμονία ή ένα χτύπημα καλής τύχης. Αλλά οι ειδικοί λένε ότι η ερώτηση ήταν στην πραγματικότητα ένας έξυπνος τρόπος για να αποκαλυφθούν βαθύτερα χαρακτηριστικά -όπως η ταπεινότητα, η πρωτοβουλία και η θετική νοοτροπία– τα οποία είναι συχνά ζωτικής σημασίας για την επιτυχία σε ένα περιβάλλον ταχείας κίνησης και υψηλής πίεσης όπως αυτό της Amazon.
Η τύχη ως ένδειξη ταπεινότητας
Ο Bezos είναι ως γνωστόν μεγάλος οπαδός της ταπεινότητας στις προσλήψεις του. Φέρεται επίσης να ρωτά τους υποψηφίους για δουλειά για τα προηγούμενα λάθη τους, πιστεύοντας ότι η ικανότητα να παραδέχονται και να μαθαίνουν από τα λάθη τους είναι ένα από τα καλύτερα σημάδια της πραγματικής ευφυΐας.
Το να ρωτάει κανείς αν ένας δυνητικός προσλαμβανόμενος είναι τυχερός φαίνεται ότι δεν έχει καμία σχέση με την αναζήτηση των διανοητικά ταπεινών. Σύμφωνα όμως με τον επενδυτή επιχειρηματικών συμμετοχών Patrick Mayr, το να ρωτάει κανείς για την τύχη είναι στην πραγματικότητα ένας πολύ καλός τρόπος για να μετρηθεί η ταπεινότητα.
«Για κάποιον που αναγνωρίζει ότι έχει επωφεληθεί από την τύχη είναι ένδειξη σεμνότητας», έγραψε σε μια ανάρτηση στο ιστολόγιο που ενέκρινε την ερώτηση τύχης του Bezos. Το να παραδέχεται κάποιος ότι είναι τυχερός δείχνει ότι καταλαβαίνει ότι η καλή του τύχη δεν οφείλεται μόνο στην απεριόριστη εξυπνάδα του και στην εκπληκτική εργασιακή του ηθική.
Έχει επίσης να κάνει με το να βρίσκεται στο σωστό μέρος και τη σωστή στιγμή. Δεν είναι μοναχικός ήρωας. Υπάρχει χώρος για ευγνωμοσύνη και αυτοβελτίωση. Αυτή είναι μια αλήθεια που καταλαβαίνει και ο συνάδελφος του Bezos, ο δισεκατομμυριούχος Μαρκ Κιούμπαν. «Η πραγματικότητα είναι ότι για να γίνεις δισεκατομμυριούχος, το μόνο πράγμα που πρέπει να έχεις είναι τύχη», έχει δηλώσει.
Η τύχη ως ένδειξη πρωτοβουλίας
Οι άνθρωποι που αρνούνται να παραδεχτούν το ρόλο της τύχης στη ζωή τους είναι πιθανό να είναι μανιακοί εγωιστές που διψούν για τα φώτα της δημοσιότητας. Υπάρχουν όμως και άλλοι λόγοι για τους οποίους μπορεί να θέλετε να προσλάβετε τυχερούς ανθρώπους που αυτοπροσδιορίζονται ως τυχεροί. Πρώτον, η επιστήμη δείχνει ότι η τύχη δεν είναι στην πραγματικότητα εντελώς τυχαία (αν και πολλά είναι). Οι τυχεροί άνθρωποι κατασκευάζουν ένα μεγάλο μέρος της καλής τους τύχης μέσω της προοπτικής και της συμπεριφοράς τους.
Ένα κλασικό πείραμα ψυχολογίας απεικονίζει αυτό το σημείο πολύ ωραία. Οι ερευνητές έδωσαν στα υποκείμενα της μελέτης μια εφημερίδα και τους ζήτησαν να μετρήσουν τους αριθμούς των εικόνων μέσα σε αυτήν όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Κάποιοι χρειάστηκαν πολλά λεπτά για να απαντήσουν. Άλλοι είχαν μια απάντηση σε δευτερόλεπτα. Ήταν η διαφορά απλή τύχη;
Όχι, οι ερευνητές είχαν τοποθετήσει κρυφά ένα πλαίσιο στη σελίδα δύο που έγραφε: «Αυτή η εργασία έχει 43 εικόνες. Μπορείτε να σταματήσετε να διαβάζετε τώρα». Οι άνθρωποι που θεωρούσαν τους εαυτούς τους τυχερούς ήταν πολύ πιο πιθανό να παρατηρήσουν αυτό το πλαίσιο και να γλιτώσουν από πολλές σελίδες.
Αυτό που οι άνθρωποι ονομάζουν τύχη είναι συχνά μόνο οξεία παρατήρηση και εγρήγορση για την ευκαιρία. Αυτά είναι σίγουρα χαρακτηριστικά που ο Bezos θα ήθελε να έχει ένας νέος υπάλληλος.
Η τύχη ως ένδειξη αισιοδοξίας
Τέλος, το να λέτε ότι είστε τυχερός άνθρωπος δεν αντανακλά μόνο την καλή τύχη του παρελθόντος. Είναι επίσης πιθανό να δείχνει ότι περιμένετε καλή τύχη και στο μέλλον. Με άλλα λόγια, όσοι περιγράφουν τους εαυτούς τους ως τυχερούς τείνουν να είναι αισιόδοξοι. Κατά κανόνα, η ψυχολογία υποδεικνύει ότι η αισιοδοξία σας βοηθά να τα πάτε καλύτερα στις επιχειρήσεις.
Υπάρχει βέβαια και η υπερβολική αισιοδοξία. Το άγχος σας βοηθά να προβλέψετε και να αποφύγετε τα αρνητικά αποτελέσματα. Εκείνοι που τα βλέπουν όλα ρόδινα, μερικές φορές πέφτουν πάνω σε τοίχους. Αλλά η επιστήμη δείχνει ότι η εστίαση στην αφθονία και τις ευκαιρίες τείνει να κάνει τους ανθρώπους πιο δημιουργικούς και γνωστικά πιο οξυδερκείς (πιθανώς επειδή το άγχος καταλαμβάνει πολύ χώρο στον εγκέφαλο).
Οι αισιόδοξοι τείνουν επίσης να καταλήγουν πλουσιότεροι. Πρόσφατη έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια διαπίστωσε ότι, «μετά τον έλεγχο για τον πλούτο, το εισόδημα, τις δεξιότητες και άλλα δημογραφικά στοιχεία για την εξίσωση των όρων ανταγωνισμού, τα δεδομένα έδειξαν ξεκάθαρα ότι οι αισιόδοξοι είχαν σημαντικά περισσότερες πιθανότητες να έχουν καλύτερα οικονομικά από τους απαισιόδοξους και να ακολουθήσουν υγιέστερες συνήθειες με τα χρήματά τους».
Το Νο1 λάθος στην επικοινωνία που μας κάνει αποτυχημένους στη δουλειά
Η αγαπημένη ερώτηση του Bezos για συνέντευξη για δουλειά είναι πανέξυπνη με έναν παράξενο τρόπο
Όλα αυτά υποδηλώνουν ότι ενώ η αγαπημένη ερώτηση του Bezos για τη συνέντευξη μπορεί να φανεί σε κάποιους περίεργη, υπάρχει μέθοδος στην τρέλα. Οι άνθρωποι μπορεί να μην είναι τυχεροί με την παλιομοδίτικη έννοια του να έχουν την τυχαία ευλογία της μοίρας. Αλλά η αυτοαντίληψη του να είναι κάποιος τυχερός είναι μια καλή ένδειξη ότι είναι ταπεινός, παρατηρητικός, προσανατολισμένος στη δράση και πρόθυμος να ποντάρει στον εαυτό του, στις ιδέες του και σε ένα καλύτερο μέλλον.
Ποιος δεν θα ήθελε να προσλάβει έναν τέτοιο υπάλληλο;
Πηγές: Inc, ResearchGate, Monster, ASPEN, HBR