Site icon Όλο Υγεία

Περιοδοντίτιδα: Ελπιδοφόρα μελέτη έδειξε ότι τα ωμέγα-3 με την ασπιρίνη την αντιμετώπισαν καλύτερα και από τα αντιβιοτικά

Περιοδοντίτιδα: Ελπιδοφόρα μελέτη έδειξε ότι τα ωμέγα-3 με την ασπιρίνη την αντιμετώπισαν καλύτερα και από τα αντιβιοτικά

Μελέτη σε 109 ασθενείς με προχωρημένη περιοδοντίτιδα, που παρακολουθήθηκαν για έναν χρόνο, εξέτασε τον συνδυασμό ωμέγα-3 και χαμηλής δόσης ακετυλοσαλικυλικού οξέος (ASA), με αποτελέσματα συγκρίσιμα με τα αντιβιοτικά στη θεραπεία της σοβαρής περιοδοντίτιδας.

Η αιτία του Αλτσχάιμερ μπορεί να κρύβεται στο στόμα μας

Ωμέγα-3 μαζί με ασπιρίνη χαμηλής δόσης αναδεικνύονται ως πιθανή εναλλακτική στα αντιβιοτικά σε άτομα με περιοδοντίτιδα – Νέα μελέτη

Η έρευνα, που διεξήχθει από επιστήμονες στη Βραζιλία και το Harvard University στις ΗΠΑ, δημοσιεύθηκε στο Journal of Periodontology και δείχνει μια πιθανή θεραπευτική εναλλακτική που θα μπορούσε να μειώσει την ανάγκη για αντιβιοτικά, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό λόγω της αυξανόμενης ανησυχίας για τη βακτηριακή αντοχή.

Η προχωρημένη περιοδοντίτιδα είναι μια χρόνια φλεγμονώδης νόσος που προκαλείται από τη συσσώρευση βακτηρίων κάτω από τα ούλα και μπορεί να οδηγήσει σε κινητικότητα των δοντιών, απώλεια οστού και τελικά απώλεια δοντιών.

«Οι ασθενείς με σοβαρή μορφή της νόσου παρουσιάζουν πολύ βαθείς θύλακες, οι οποίες λειτουργούν ως εστίες συγκέντρωσης των βακτηρίων που σχετίζονται με τη νόσο. Πρόκειται για μια πάθηση που είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστεί», αναφέρει η Nídia Cristina Castro dos Santos, πρώτη συγγραφέας της μελέτης και καθηγήτρια και ερευνήτρια στο Einstein, σύμφωνα με το Medical Xpress.

YouTube video player

Φυσικές ουσίες που έχουν δράσεις αντίστοιχες με αντιβιοτικά

Σύμφωνα με ανασκόπηση του 2026 με τίτλο «The role of omega-3 polyunsaturated fatty acids in the non-surgical management of periodontitis: a systematic review and meta-analysis», η προσθήκη πολυακόρεστων λιπαρών οξέων ωμέγα-3 στη μη χειρουργική θεραπεία της περιοδοντίτιδας βελτίωσε σημαντικά το επίπεδο κλινικής πρόσφυσης και το βάθος των περιοδοντικών θυλάκων στους 3 και 6 μήνες, σε σύγκριση με τη θεραπεία μόνο.

Πώς να κρατήσω τα δόντια μου υγιή μετά τα 40: 7 συμβουλές για ένα λαμπερό χαμόγελο

Η ανασκόπηση 16 τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων μελετών διαπίστωσε μέτρια αλλά κλινικά σημαντικά βραχυπρόθεσμα οφέλη, επισημαίνοντας παράλληλα ότι απαιτούνται περισσότερες τυποποιημένες μελέτες για να επιβεβαιωθεί η μακροπρόθεσμη αποτελεσματικότητα και να αποσαφηνιστεί ο πιθανός ρόλος του ακετυλοσαλικυλικού οξέος.

Άλλες φυσικές ουσίες που μπορεί να έχουν δράσεις παρόμοιες με των αντιβιοτικών περιλαμβάνουν:

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα ευρήματα αυτά προέρχονται κυρίως από εργαστηριακή ή προκλινική έρευνα. Δεν θα πρέπει να παρουσιάζονται ως απόδειξη ότι τα βότανα, τα τσάγια ή άλλα φυσικά προϊόντα μπορούν να αντικαταστήσουν τα συνταγογραφούμενα αντιβιοτικά.

Διαβήτης και στοματική υγεία: Η συμβολή του οδοντιάτρου

Σχεδόν ίδια τα ποσοστά επιτυχίας στη θεραπεία με αντιβιοτικά έναντι στον συνδυασμό ασπιρίνης και ω3

Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε τέσσερις ομάδες και όλοι υποβλήθηκαν σε υποουλική αποτρύγωση, γνωστή ως scaling, την καθιερωμένη θεραπεία για την περιοδοντίτιδα.

Η ομάδα ελέγχου έλαβε εικονικά φάρμακα, η δεύτερη μετρονιδαζόλη και αμοξικιλλίνη τρεις φορές την ημέρα για 14 ημέρες, η τρίτη 3 γραμμάρια ωμέγα-3 την ημέρα και ασπιρίνη για έξι μήνες, ενώ η τέταρτη έλαβε αντιβιοτικά για δύο εβδομάδες και ωμέγα-3 με ASA για έξι μήνες. Οι ασθενείς επανεξετάστηκαν στους 3, 6 και 12 μήνες.

Στο τέλος της παρακολούθησης, περίπου 58% των ασθενών που έλαβαν αντιβιοτικά πέτυχαν τον στόχο, δηλαδή έως τέσσερις βαθιούς περιοδοντικούς θυλάκους, έναντι 57,7% στην ομάδα των ωμέγα-3 και ASA. Στην ομάδα του scaling και του εικονικού φαρμάκου το ποσοστό ήταν 23,1%, ενώ ο συνδυασμός αντιβιοτικών και συμπληρωμάτων δεν προσέφερε επιπλέον όφελος.

«Η χρήση των αντιβιοτικών δεν θεωρείται η χρυσή επιλογή θεραπείας. Παρότι η μετρονιδαζόλη και η αμοξικιλλίνη έχουν καλά αποτελέσματα στις πιο σοβαρές περιπτώσεις, η χρήση τους θα πρέπει να αξιολογείται κατά περίπτωση, λόγω των κινδύνων που σχετίζονται με τη βακτηριακή αντοχή και των πιθανών ανεπιθύμητων ενεργειών», λέει η Castro dos Santos.

Τι λένε προηγούμενες έρευνες

Σε προηγούμενη μελέτη στο Scientific Reports, η χορήγηση ωμέγα-3 μείωσε τη φλεγμονή και την απώλεια οστού από περιοδοντική νόσο σε αρουραίους, ιδιαίτερα όταν συνδυάστηκε με άσκηση.

Διαβήτης: Αυτό το σημάδι πρέπει να σας υποψιάσει

Σύμφωνα με την Castro, τα ωμέγα-3 συμβάλλουν στην παραγωγή μορίων που σχετίζονται με τη φυσική υποχώρηση της φλεγμονής και την αποκατάσταση των ιστών, ενώ το ASA σε χαμηλή δόση ενισχύει τον σχηματισμό αυτών των μεσολαβητών. Οι ερευνητές υπέθεσαν ότι ο συνδυασμός θα βοηθούσε στον έλεγχο της χρόνιας φλεγμονής της περιοδοντίτιδας.

«Υποθέσαμε ότι ο συνδυασμός αντιβιοτικών και ωμέγα-3 θα ήταν πιο αποτελεσματικός στον έλεγχο της περιοδοντίτιδας σε αυτούς τους ασθενείς. Πιστεύαμε επίσης ότι τα αποτελέσματα για την ομάδα που έλαβε ωμέγα-3 με ASA θα ήταν ελαφρώς χαμηλότερα από εκείνα της ομάδας των αντιβιοτικών. Το αποτέλεσμα ήταν απρόσμενο, καθώς οι δύο θεραπείες είχαν πολύ παρόμοια αποτελέσματα, ανοίγοντας τον δρόμο για να αποτελέσει θεραπευτική επιλογή για αυτούς τους ασθενείς», λέει η Castro.

Τα οφέλη φάνηκε να διατηρήθηκαν και μετά τη θεραπεία

Έξι μήνες μετά τη διακοπή των συμπληρωμάτων, οι ασθενείς εξακολουθούσαν να παρουσιάζουν παρόμοια αποτελέσματα, γεγονός που σύμφωνα με την Castro δείχνει πιθανές παρατεταμένες επιδράσεις από τη ρύθμιση της φλεγμονώδους απόκρισης.

Για τη Magda Feres, κύρια συγγραφέα και καθηγήτρια στο Harvard School of Dental Medicine και στο Graduate Program in Dentistry του UNG, η προσέγγιση μπορεί να είναι εναλλακτική για επιλεγμένους ασθενείς.

«Ο συνδυασμός ωμέγα-3 και χαμηλής δόσης ασπιρίνης πέτυχε κλινικά οφέλη συγκρίσιμα με εκείνα του πρωτοκόλλου με μετρονιδαζόλη και αμοξικιλλίνη, προσφέροντας μια πραγματική εναλλακτική για όσους δεν μπορούν να πάρουν αντιβιοτικά, ιδιαίτερα για ασθενείς με αλλεργίες ή δυσανεξία σε αυτά τα φάρμακα», αναφέρει.

Η Feres σημειώνει επίσης τη σημασία των ευρημάτων λόγω της αντοχής στα αντιβιοτικά, που θεωρείται σημαντική απειλή για τη δημόσια υγεία.

«Το να αποδεικνύεται ότι είναι δυνατό να αντιμετωπιστεί η σοβαρή περιοδοντίτιδα μέσω της ρύθμισης της ίδιας της απόκρισης του οργανισμού είναι νέα και σημαντική πληροφορία, που βοηθά να διατηρούνται τα αντιβιοτικά για τις περιπτώσεις όπου είναι πραγματικά απαραίτητα», λέει.

Μπορεί ένα απλό στοματικό διάλυμα να ανιχνεύσει σημάδια καρδιακής νόσου; Τι δείχνει νέα μελέτη

Προσοχή πριν από την ευρεία χρήση

Οι συγγραφείς τονίζουν ότι τα αποτελέσματα δεν αλλάζουν άμεσα την κλινική πρακτική. Η μελέτη έγινε σε ασθενείς χωρίς σημαντικές συστηματικές ή στοματικές παθήσεις και χρειάζεται περαιτέρω έρευνα σε διαφορετικούς πληθυσμούς.

Παράλληλα, μικροβιολογικές αναλύσεις εξετάζουν την επίδραση των θεραπειών στα βακτήρια των περιοδοντικών θυλάκων, με προκαταρκτικά δεδομένα να δείχνουν μείωση ειδών που σχετίζονται με τη νόσο και αύξηση μικροοργανισμών που συνδέονται με την υγεία των ούλων.

«Είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός, αλλά δεν είναι το τελευταίο βήμα. Επομένως, το μήνυμα είναι ένα μήνυμα συγκρατημένης αισιοδοξίας: έχουμε μια πολλά υποσχόμενη, επιστημονικά τεκμηριωμένη εναλλακτική στα αντιβιοτικά για επιλεγμένες περιπτώσεις. Η καθιερωμένη αντικατάστασή τους απαιτεί περισσότερα στοιχεία», καταλήγει.

Πηγές: MedicalXpress, WILEY, Nature, ScienceDirect, ScienceDirect, Nature, ScienceDirect, MDPI, Nature, Frontiers

Όλο Υγεία

Exit mobile version