ΠΙΣ: Επικίνδυνη αγορά «άναρχων» υπηρεσιών νομιμοποιεί το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο της τηλεϊατρικής

τηλειατρική

Σύμφωνα με τον ΠΙΣ προκύπτει ιατρική δύο ταχυτήτων και «χαοτική παροχή ιατρικών υπηρεσιών δια μέσω τηλεϊατρικής».

Την έντονη αντίθεσή του με το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο που αφορά την Τηλεϊατρική εκφράζει ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος (ΠΙΣ).
Με επιστολή του προς τον υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη ζητάει την άμεση ανάκληση της Υπουργική Απόφαση 7686/2025 και τη συγκρότηση επιτροπής για την επεξεργασία ενός σύγχρονου ρυθμιστικού πλαισίου, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Ειδικότερα, ο ΠΙΣ καταγγέλλει ότι δεν λήφθησαν υπόψιν επιστημονικά τεκμηριωμένες και συγκεκριμένες προτάσεις που έχει ο ίδιος επεξεργαστεί, αλλά το υπουργείο έσπευσε «να νομοθετήσει πρόχειρα και αποσπασματικά».

Ειρήνη Αγαπηδάκη: Σε πλήρη ανάπτυξη το δίκτυο τηλεϊατρικής μέχρι το τέλος του 2025

Ο ΠΙΣ αποδίδει ευθύνες στην ηγεσία του υπουργείου Υγείας για «απορρύθμιση ενός ιδιαίτερα ευαίσθητου τομέα της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, εισάγοντας διατάξεις που αντιβαίνουν στα ευρωπαϊκά πρότυπα και θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των ασθενών και τη δημόσια υγεία».

ΠΙΣ: χαοτική παροχή ιατρικών υπηρεσιών μέσω τηλεϊατρικής

Σύμφωνα με τον ΠΙΣ προκύπτει ιατρική δύο ταχυτήτων και κάνει λόγο για «χαοτική παροχή ιατρικών υπηρεσιών δια μέσω τηλεϊατρικής».
Συγκεκριμένα ο ΠΙΣ εκφράζει τις αντιρρήσεις του καθώς υπάρχει έλλειψη Εποπτείας και Ρυθμιστικού Ελέγχου διότι:

  • Δεν προβλέπεται διαδικασία αδειοδότησης ή πιστοποίησης.
  • Δεν προβλέπεται κανένας έλεγχος των εγγράφων, που απλά αποτελούν εταιρικά έγγραφα αναρτημένα στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο ( ΓΕΜΗ).
  • Καμία πρόβλεψη για πιστοποιήσεις, καμία πρόβλεψη, ούτε καν γνωστοποίηση του ιατρικού προσωπικού που απασχολείται.
  • Δεν επιβάλλει τεχνικές προδιαγραφές ή ελάχιστα πρότυπα λειτουργίας, ούτε προβλέπει διαλειτουργικότητα με δημόσια συστήματα (ΗΔΙΚΑ, ΕΟΠΥΥ), πλην της υποχρέωσης ανάρτησης από τον γιατρό στοιχείων στον ατομικό φάκελο του ασθενούς.
  • Δεν προβλέπει κανέναν ουσιαστικό έλεγχο πριν ή μετά τη λειτουργία, παρά μόνο πρόστιμο για μη υποβολή τυπικών εγγράφων (ΓΕΜΗ, καταστατικό κ.λπ.).

Εάν για παράδειγμα μια πλατφόρμα τηλεϊατρικής παρέχει υπηρεσίες τηλεϊατρικής μη χρησιμοποιώντας ιατρούς για την παροχή της υπηρεσίας, ουδείς έχει αρμοδιότητα να σταματήσει την λειτουργία της με βάση το πλαίσιο.

Αντίθεση με τον Ευρωπαϊκό Κώδικα Τηλεϊατρικής

Τα πρότυπα CEN/TS και οι πρακτικές χωρών με μεγάλη εμπειρία στην χρήση των αντίστοιχων τεχνολογιών όπως το Ηνωμένο Βασίλειο (που έχει ορίσει αρμόδια την Care Quality Commission) απαιτούν:

  • Πιστοποίηση εξοπλισμού ως ιατροτεχνολογικού προϊόντος (MDR, SaMD),
  • Προληπτικό έλεγχο ποιότητας, Εποπτεία από ανεξάρτητες αρχές και δυνατότητα αφαίρεσης αδειών.
  • Μετακύλιση Αποκλειστικής Ευθύνης στον Ιατρό

Η Υπουργική Απόφαση καθιστά τον ιατρό:

Αποκλειστικά υπεύθυνο για την εγκυρότητα της πράξης, την εφαρμογή πρωτοκόλλων, ακόμη και για τεχνικές βλάβες ή αποτυχίες της εφαρμογής.
Χωρίς οποιαδήποτε ρύθμιση για την ευθύνη του «δικαιούχου» (πλατφόρμας/παρόχου) κατά παράβαση της πάγιας νομολογίας των Ελληνικών Δικαστηρίων που θεωρούν τον ιατρό προστιθέντα του παρόχου της υπηρεσίας.

Αντίθετα, στις ευρωπαϊκές χώρες η ευθύνη είναι κατανεμημένη και ο πάροχος της εφαρμογής:

  • Οφείλει να διασφαλίζει την ποιότητα,
  • Υπόκειται σε αξιολόγηση,
  • Φέρει αστική και επαγγελματική ευθύνη για παραλείψεις/σφάλματα (π.χ. GDPR, νομοθεσία περί παρόχων) και οφείλει να έχει ασφαλιστική κάλυψη.

Ανυπαρξία κανόνων αποζημίωσης και καθορισμού πράξεων Η Υπουργική Απόφαση επίσης:

  • Δεν προβλέπει αποζημίωση από τον ΕΟΠΥΥ για τις υπηρεσίες τηλεϊατρικής,
  • Δεν εξειδικεύει ποιες ειδικότητες ή ποιες καταστάσεις είναι κατάλληλες για την παροχή υπηρεσιών τηλεϊατρικής με ασφάλεια, ούτε και κάποια διαδικασία ελέγχου/ εγκρίσεως/ πιστοποιήσεως.

Εξαιρείται το Δημόσιο

Η Υπουργική Απόφαση εξαιρεί τους δημόσιους φορείς (ΝΠΔΔ, Ένοπλες Δυνάμεις κ.ά.) από το πεδίο εφαρμογής της. Δηλαδή οι φορείς του Δημοσίου συνεχίζουν να λειτουργούν τις υπηρεσίες τηλεϊατρικής εντελώς αρρύθμιστα. Επί της ουσίας θεσπίζετε τηλεϊατρική δύο ταχυτήτων και ομολογεί η απόφαση  με αυτό τον τρόπο ότι οι «ρυθμίσεις» στις οποίες προβαίνετε είναι προβληματικές (ειδάλλως γιατί να μην εφαρμοστούν και στον Δημόσιο Τομέα;), αναφέρει ο ΠΙΣ.
Πρόκειται για παράλογη θεσμική επιλογή, εντελώς αντίθετη με τις αρχές της ισότητας στην πρόσβαση και τις ανάγκες της δημόσιας υγείας, σημειώνει.

Για τη διαφήμιση

Ο ΠΙΣ καταγγέλλει ότι επιτρέπετε η διαφήμιση κατά παρέκκλιση της γενικής απαγόρευσης διαφήμισης των ιατρών και των ιατρικών υπηρεσιών.

Οι προτάσεις του ΠΙΣ:

  •  Απαιτείται αυστηρή αδειοδότηση και πιστοποίηση φορέων και εφαρμογών,
  •  Ρυθμιστικό πλαίσιο με τεχνικά πρότυπα, διασύνδεση με ΕΣΥ και ΗΔΙΚΑ,
  •  Καθορισμός ειδικοτήτων, πράξεων, τιμολογίων και διαδικασιών αποζημίωσης,
  •  Διαφάνεια, ασφάλεια, εκπαίδευση επαγγελματιών και σταθερή εποπτεία από ανεξάρτητες αρχές.

Σε αυστηρό τόνο ο ΠΙΣ υπογραμμίζει ότι «η Υπουργική Απόφαση 7686/2025 όχι μόνο αγνοεί πλήρως τις αρχές αυτές, αλλά νομιμοποιεί μια επικίνδυνη αγορά «άναρχων» υπηρεσιών χωρίς λογοδοσία.
Η τηλεϊατρική μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο ενίσχυσης της προσβασιμότητας και της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας.
Όχι όμως με όρους αυθαιρεσίας, πλήρους απορρύθμισης και μετακύλισης της ευθύνης αποκλειστικά στον ιατρό».

Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος ζητά την άμεση ανάκληση της ΥΑ 7686/2025 και τη συγκρότηση επιτροπής με συμμετοχή του ΠΙΣ για την επεξεργασία σύγχρονου, συμβατού με τα ευρωπαϊκά πρότυπα πλαισίου, κυρίως με ασφάλεια και σεβασμό στον ασθενή ο οποίος δεν είναι «πελάτης». Στόχος είναι η σαφής ενσωμάτωση των υπηρεσιών τηλεϊατρικής στον στρατηγικό σχεδιασμό του ΕΣΥ, με διαλειτουργικότητα, ασφάλεια και δημόσια λογοδοσία.

Όλο Υγεία

Scroll to Top