Ποιος είναι ο κανόνας 2-7-30 που ενισχύει τη μνήμη και βοηθά να μην ξεχνάμε

Ποιος είναι ο κανόνας 2-7-30 που ενισχύει τη μνήμη και βοηθά να μην ξεχνάμε

Χρησιμοποιήστε τον κανόνα 2-7-30 για να βελτιώσετε ριζικά τη μνήμη σας. Αυτή η απλή μέθοδος, που βασίζεται σε επιστημονικά δεδομένα, δείχνει ότι μπορεί να σας βοηθήσει να θυμάστε πληροφορίες για πολύ περισσότερο χρόνο σε σχέση με άλλες μεθόδους. Τι είναι ο κανόνας 2-7-30 και πώς μπορείτε να τον αξιοποιήσετε;

Ο εγκέφαλος μπορεί να διαγράφει ενεργά αναμνήσεις – Τι έδειξε νέα μελέτη

Πώς μπορούμε να σταματήσουμε να ξεχνάμε με τον κανόνα 2-7-30

Η μάθηση στην ενήλικη ζωή μοιάζει συχνά με μια επίπονη διαδικασία. Για παράδειγμα, η προσπάθεια εκμάθησης μιας νέας γλώσσας όπως τα ιαπωνικά μπορεί να είναι απογοητευτική, ακόμη και με τη βοήθεια καθηγητών, καρτών απομνημόνευσης, εφαρμογών και αμέτρητων προσπαθειών εξάσκησης. Παρά τη διαρκή προσπάθεια, η πρόοδος μπορεί να παραμένει περιορισμένη, αφήνοντας τους μαθητές να αναζητούν πιο αποτελεσματικές μεθόδους για να συγκρατούν γραμματική και λεξιλόγιο.

Αυτός ο αγώνας δεν περιορίζεται μόνο στην εκμάθηση γλωσσών – επαγγελματίες που προσπαθούν να μάθουν προγραμματισμό, να προετοιμαστούν για εξετάσεις ή απλώς να θυμούνται περισσότερο από όσα διαβάζουν, αντιμετωπίζουν παρόμοιες δυσκολίες. Μια απλή αλλά ισχυρή τεχνική είναι ο κανόνας 2-7-30, ο οποίος προσφέρει έναν τρόπο να βελτιώσετε δραματικά τη μνήμη σας και να επιταχύνετε τη μάθηση με ελάχιστο κόπο.

Καμπύλη μάθησης και καμπύλη λήθης

Η καμπύλη μάθησης δείχνει πώς βελτιώνεται η απόδοση με την εξάσκηση (ταχεία αρχική πρόοδος, πιο αργή στη συνέχεια), ενώ η καμπύλη λήθης δείχνει πώς η μνήμη μειώνεται με την πάροδο του χρόνου χωρίς ανασκόπηση (απότομη πτώση, μετά επιπεδοποίηση).

Σύμφωνα με μελέτη του 2020 με τίτλο «Adaptive Forgetting Curves for Spaced Repetition Language Learning», ερευνητές δοκίμασαν διαφορετικά μοντέλα καμπύλης λήθης εμπλουτισμένα με χαρακτηριστικά όπως η πολυπλοκότητα των λέξεων, η αφαιρετικότητα και η συχνότητα, για να προβλέψουν πώς οι μαθητές θυμούνται αγγλικό λεξιλόγιο με την πάροδο του χρόνου. Διαπίστωσαν ότι οι λέξεις με μεγαλύτερη πολυπλοκότητα ξεχνιούνται πιο γρήγορα και ότι τα μοντέλα που περιλαμβάνουν αυτούς τους γλωσσικούς παράγοντες αποδίδουν πολύ καλύτερα στην πρόβλεψη της ανάκλησης σε σχέση με απλούστερα μοντέλα.

Άλλες πρόσφατες έρευνες βελτιώνουν αυτές τις κλασικές ιδέες:

  • Οι καμπύλες λήθης αποκλίνουν από απλές μορφές – δεν είναι πάντα καθαρά εκθετικές ή κατά δύναμη νόμο.
  • Η επαναληπτική εξάσκηση με διαστήματα επιβραδύνει τη λήθη – η επανάληψη κάνει τις καμπύλες πιο επίπεδες.
  • Ο ρυθμός λήθης είναι ανεξάρτητος από την αρχική ισχύ της μάθησης.
  • Η εξατομικευμένη λήθη διαφέρει μεταξύ των μαθητών.
  • Οι καμπύλες μάθησης διαφέρουν ανάλογα με το καθήκον και τις οδηγίες – οι οδηγίες βοηθούν στην αρχική πρόοδο αλλά όχι στο μακροπρόθεσμο όριο.
  • Μικρά επαναλαμβανόμενα καθήκοντα αποκαλύπτουν ξεκάθαρες καμπύλες μάθησης στον προγραμματισμό.
  • Η έρευνα στην τεχνητή νοημοσύνη μοντελοποιεί την ανθρώπινη λήθη και μάθηση για να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα εκπαίδευσης.

Τι λέει η νευροεπιστήμη για τη βελτίωση της μνήμης

Τα επιστημονικά θεμέλια αυτού του κανόνα δεν είναι καινούργια. Οι νευροεπιστήμονες γνωρίζουν εδώ και καιρό ότι, όσον αφορά τον εγκέφαλό μας, η λήθη δεν είναι σφάλμα. Είναι χαρακτηριστικό. «Αν και τείνουμε να πιστεύουμε ότι μπορούμε και πρέπει να θυμόμαστε ό,τι θέλουμε, στην πραγματικότητα είμαστε σχεδιασμένοι να ξεχνάμε», εξήγησε ο Charan Ranganath, ερευνητής μνήμης στο University of California, Davis και συγγραφέας, σύμφωνα με το Inc.

Ξεχνάμε φυσικά παλαιότερες αναμνήσεις που ο εγκέφαλός μας θεωρεί λιγότερο σημαντικές ώστε να δημιουργηθεί χώρος για νεότερες, πιο πολύτιμες πληροφορίες. Η μνήμη είναι, ουσιαστικά, μια ανταγωνιστική διαδικασία, σύμφωνα με τον ειδικό.

Το κόλπο για να μην ξεχνάτε ποτέ πού παρκάρατε το αυτοκίνητο

Ήδη από τη δεκαετία του 1880, ο Γερμανός ψυχολόγος Hermann Ebbinghaus μελέτησε αυτή την τάση προς λήθη και την απεικόνισε με την «καμπύλη λήθης» του. Αυτή πέφτει απότομα στην αρχή, πράγμα που δείχνει ότι η ικανότητά μας να συγκρατούμε πληροφορίες μειώνεται δραστικά τις πρώτες ημέρες μετά την εκμάθησή τους. Έπειτα, τα ποσοστά ανάκλησης σταθεροποιούνται. Μετά από έναν μήνα, οι άνθρωποι τείνουν να θυμούνται μόνο το 20-30% όσων διδάχθηκαν αρχικά.

Επαναληπτική εξάσκηση ανά διαστήματα

Άρα, αν ο εγκέφαλός μας είναι φυσικά προγραμματισμένος να αρνείται να θυμηθεί το γένος των ουσιαστικών στα γαλλικά, τις συντομεύσεις για εκείνο το νέο εργαλείο λογισμικού ή τη διατύπωση ενός βασικού κανονισμού, τι μπορεί να γίνει;

Ο Ebbinghaus συνέστησε κάτι που ονομάζεται επαναληπτική εξάσκηση ανά διαστήματα. Η ανάκληση πληροφοριών τις επισημαίνει ως πιο σημαντικές στον εγκέφαλό σας, βοηθώντας τες να «κερδίσουν» στον ανταγωνισμό για τον περιορισμένο χώρο μνήμης. Γι’ αυτό και οι καθηγητές σας στο σχολείο επέμεναν να μελετάτε το υλικό πολλές φορές πριν από τις εξετάσεις και να αποφεύγετε το διάβασμα της τελευταίας στιγμής. Η μελέτη με διαστήματα βελτιώνει σημαντικά τη μνήμη και την ανάκληση.

Βελτιώστε τη μνήμη σας με τον κανόνα 2-7-30

Αυτή είναι η θεωρία. Πώς μπορείτε όμως να την εφαρμόσετε στην πράξη; Γράφοντας πρόσφατα στο Medium, ένας ακόμη ενήλικας που μαθαίνει ξένες γλώσσες, που ονομάζεται Hillel, πρότεινε ένα απίστευτα απλό τέχνασμα για να αξιοποιήσετε την ιδέα του Ebbinghaus. Το αποκάλεσε κανόνα 2-7-30.

Η βασική ιδέα είναι η εξής: Όταν προσπαθείτε να μάθετε κάτι νέο, δοκιμάστε τον εαυτό σας προσπαθώντας να το ανακαλέσετε δύο, επτά και τριάντα ημέρες μετά την αρχική εκμάθησή του.

«Τα διαστήματα βασίστηκαν στην καμπύλη του Ebbinghaus και στην ικανότητά μου να συγκρατώ πληροφορίες (που ανακάλυψα μέσω δοκιμής και λάθους)», εξηγεί, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Για τον Hillel, αυτό σήμαινε να φτιάχνει λίστες με ισπανικό λεξιλόγιο και μετά να δοκιμάζει τον εαυτό του μεταφράζοντας τις λέξεις μπρος-πίσω από τα αγγλικά, στις ημέρες 2, 7 και 30. Όμως αυτή η τεχνική δεν περιορίζεται στην εκμάθηση ξένων γλωσσών.

«Μπορείτε να γράψετε μια περίληψη μίας σελίδας αφού τελειώσετε ένα βιβλίο και να προγραμματίσετε ημερομηνίες ανασκόπησης στις 2, 7 και 30 ημέρες μετά», προτείνει. Ξαναγράψτε την περίληψη χωρίς να κοιτάξετε τις σημειώσεις σας και δείτε πόσο καλά τα πήγατε.

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν το μυστικό για καλύτερη μνήμη

Αυτή η πρακτική τεχνική μπορεί να προσφέρει έναν δομημένο τρόπο ενίσχυσης της μνήμης με ελάχιστο κόπο. Αντί να βασίζεστε σε αποσπασματική αυτο-εξέταση, αυτή η μέθοδος προσφέρει ένα σαφές πλαίσιο το οποίο υποστηρίζεται από ένα ακρωνύμιο. Η προσέγγιση περιλαμβάνει την επανάληψη όσων θέλετε να μάθετε τη δεύτερη, έβδομη και τριακοστή ημέρα, με υπενθυμίσεις στο ημερολόγιο ώστε να μη χαθεί καμία συνεδρία.

Πηγές: Inc, PMC, SageJournals, PMC, ARXIV, Journal of Cognition, EDM, ARXIV, MDPI, ResearchGate

Όλο Υγεία

Το άρθρο συνοπτικά

  • Η μάθηση στην ενήλικη ζωή μπορεί να είναι δύσκολη, με περιορισμένη πρόοδο παρά την προσπάθεια.
  • Ο κανόνας 2-7-30 είναι μια απλή αλλά ισχυρή τεχνική για τη βελτίωση της μνήμης και την επιτάχυνση της μάθησης.
  • Η μέθοδος βασίζεται στην επαναληπτική εξάσκηση ανά διαστήματα, δοκιμάζοντας την ανάκληση πληροφοριών στις 2, 7 και 30 ημέρες μετά την αρχική εκμάθηση.
Scroll to Top