Η αρχαία τροφή που προστατεύει από καρδιακές παθήσεις και πρόωρη γήρανση

υγιεινό τρόφιμο, αρχαία τροφή

Η αρχαία τροφή που είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, άρωμα και γεύση. Έχει πολλά οφέλη για την υγεία και οι Έλληνες αλλά και άλλοι λαοί τη λάτρευαν από την αρχαιότητα λόγω των θεραπευτικών της δράσεων.

Σύμφωνα με έρευνες, η συγκεκριμένη τροφή που χαρακτηρίζεται ως το «νέκταρ των θεών», βοηθά τον οργανισμό να καταπολεμήσει διάφορες ασθένειες, ενώ σας δίνει ενέργεια. Μειώνει την αρτηριακή πίεση, βελτιώνει τα επίπεδα λίπους στο αίμα και προστατεύει το καρδιαγγειακό σύστημα.

Επίσης, κάνει καλό στη μνήμη, προστατεύει από την αναιμία και βοηθά στη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου. Παράλληλα προστατεύει από τα έλκη του στομάχου και έχει αντιφλεγμονώδη δράση στο δέρμα.

Η αρχαία τροφή: το μέλι

Το μέλι είναι ουσιαστικά μια φυσική υγρή ζάχαρη. Φτιάχνεται από τις εργατικές μέλισσες, οι οποίες συλλέγουν νέκταρ από τα λουλούδια και το μεταφέρουν πίσω στην κυψέλη τους, όπου το μασούν μέχρι να μετατραπεί σε μέλι.

Στη συνέχεια, το εναποθέτουν σε μικροσκοπικές μονάδες αποθήκευσης που ονομάζονται κηρήθρες και το ανεμίζουν με τα φτερά τους για να το στεγνώσουν, μια διαδικασία που το κάνει πιο κολλώδες.

«Το μέλι παίρνει τη γλυκύτητά του από τη χημική του σύσταση», εξηγεί η γνωστή διαιτολόγος Beth Czerwony, τονίζοντας ότι «αποτελείται από δύο απλά σάκχαρα που ονομάζονται γλυκόζη και φρουκτόζη, μαζί με κάποια μέταλλα».

Αλλά επειδή είναι απολύτως φυσικό, δεν σημαίνει ότι μπορούμε να τρώμε όσο θέλουμε. Γιατί μια κουταλιά της σούπας μέλι έχει 61 θερμίδες.

«Το μέλι εξακολουθεί να είναι υγρή ζάχαρη και, όπως όλες οι άλλες μορφές ζάχαρης, πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο», λέει η Czerwony. Και τονίζει ότι «Σε αντίθεση με την κανονική ζάχαρη, όμως, έχει κάποια συγκεκριμένα και μοναδικά οφέλη για την υγεία».

Τα οφέλη του μελιού για την υγεία:

  1. Είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά
  2. Έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες
  3. Καταπραΰνει τον βήχα και τον πονόλαιμο
  4. Βοηθά στη θεραπεία πληγών και εγκαυμάτων
  5. Βοηθά στην εξάλειψη της ακμής

1. Είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά

Το μέλι περιέχει τόσο φλαβονοειδή όσο και πολυφαινόλες, ενώσεις που βρίσκονται σε φυσικές, φυτικές τροφές. Αυτές οι ενώσεις έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και δρουν ως ισχυρά αντιοξειδωτικά στο σώμα.

Τα αντιοξειδωτικά βοηθούν στην καταπολέμηση ασταθών μορίων στο σώμα σας που ονομάζονται ελεύθερες ρίζες. Αυτό είναι σημαντικό επειδή, αν αφεθούν ανεξέλεγκτες, οι ελεύθερες ρίζες μπορούν να βλάψουν τα κύτταρά σας και να προκαλέσουν οξειδωτικό στρες, το οποίο μπορεί, με τη σειρά του, να προκαλέσει καταστάσεις υγείας όπως ο καρκίνος, οι καρδιακές παθήσεις και τα αυτοάνοσα νοσήματα.

Με άλλα λόγια, είναι πραγματικά σημαντικό να τρώτε μια διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά τρόφιμα για να διατηρείτε το σώμα σας σε «αγωνιστική» κατάσταση. Αλλά δεν θα πρέπει απαραίτητα να βασίζεστε στο μέλι ως σταθερή πηγή αντιοξειδωτικών.

2.Έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες

Τόσο τα φλαβονοειδή όσο και οι πολυφαινόλες έχει αποδειχθεί ότι είναι αντιφλεγμονώδη, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της φλεγμονής στο σώμα.

Η φλεγμονή αποτελεί μέρος της φυσικής διαδικασίας επούλωσης του σώματός σας, βοηθώντας σας να ανακάμψετε από τραυματισμούς και να καταπολεμήσετε ξένους εισβολείς όπως μικρόβια και ιούς.

Αλλά μερικές φορές, η φλεγμονή συνεχίζεται για πολύ καιρό, με αποτέλεσμα να δημιουργείται χρόνια φλεγμονή που κάνει περισσότερο κακό παρά καλό.

«Η τροφή που τρώτε παίζει μεγάλο ρόλο στο επίπεδο της φλεγμονής που βιώνετε» τονίζει η Czerwony. «Ορισμένες τροφές, όπως οι εξαιρετικά επεξεργασμένες τροφές και τα σάκχαρα, μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονή, ενώ οι φυσικές, αντιφλεγμονώδεις τροφές μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της φλεγμονής και να σας βοηθήσουν να αισθάνεστε καλά» πρόσθεσε η ίδια.

Ως φυσικό γλυκαντικό, το μέλι είναι μια καλύτερη και λιγότερο φλεγμονώδης επιλογή από την κανονική ζάχαρη, η οποία είναι γνωστό ότι προκαλεί φλεγμονή.

3. Καταπραΰνει τον βήχα και τον πονόλαιμο

Έχετε προσθέσει ποτέ λίγο μέλι στην κούπα του τσαγιού σας όταν αισθάνεστε άρρωστοι; Υπάρχει λόγος γι’ αυτό, και δεν είναι μόνο επειδή έχει ωραία γεύση.

«Είναι μια φυσική σπιτική θεραπεία που μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση του ερεθισμού και στη μείωση της φλεγμονής από έναν πονόλαιμο» επιβεβαιώνει η Czerwony. Τόσο ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) όσο και η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής το υποστηρίζουν ως φυσικό φάρμακο για το βήχα.

Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να βασίζεστε μόνο στο μέλι όταν αισθάνεστε αδιαθεσία. Αν είστε πραγματικά άρρωστοι, ζητήστε βοήθεια από έναν ιατρό και μην δίνετε ποτέ μέλι σε μωρό κάτω του 1 έτους, καθώς μπορεί να προκαλέσει βρεφική αλλαντίαση. Αλλά αν απλά προσπαθείτε να ανακουφίσετε τη δυσφορία σας, διαλέξτε το αγαπημένο σας φακελάκι τσαγιού και έχετε έτοιμο το βάζο.

4. Βοηθά στη θεραπεία πληγών και εγκαυμάτων

Ένα συγκεκριμένο είδος μελιού, το manuka, μπορεί να χρησιμοποιηθεί τοπικά (δηλαδή να εφαρμοστεί στο δέρμα) για τη θεραπεία κοψιμάτων και πληγών. Επίδεσμοι από μέλι manuka φαρμακευτικής ποιότητας έχουν χρησιμοποιηθεί σε κλινικές συνθήκες για τη θεραπεία εγκαυμάτων και ελκών.

«Μελέτες έχουν δείξει ότι το μέλι manuka περιέχει αντιοξειδωτικά, μαζί με αντιβακτηριακές και αντιμυκητιασικές ιδιότητες» λέει η Czerwony.

5. Βοηθά στην εξάλειψη της ακμής

Παρόμοια με τη βοήθεια για τη θεραπεία των πληγών, το ακατέργαστο μέλι (και ειδικότερα το ακατέργαστο μανούκα) έχει αποδειχθεί ότι βοηθάει στην απαλλαγή από τα σπυράκια. Αυτό συμβαίνει επειδή είναι εξαιρετικά ενυδατικό, μαζί με αυτές τις αντιφλεγμονώδεις και αντιβακτηριακές ιδιότητες.

«Υπάρχει ένα ένζυμο στο τρόφιμο που ονομάζεται καταλάση, το οποίο βοηθά στην ανακούφιση από μικρές φλεγμονές» αναφέρει η Czerwony. Μπορείτε να ταμπονάρετε μια μικρή ποσότητα σε σπυράκια για να καταπολεμήσετε τα βακτήρια και να μειώσετε το πρήξιμο.

Επιπλέον, σύμφωνα με έρευνες, προστατεύει το καρδιαγγειακό σύστημα και από την αναιμία, ανακουφίζει από τα συμπτώματα της γαστρεντερίτιδας και προλαμβάνει τις διαταραχές της μνήμης.

Γιατί κάποιο μέλι είναι ανοιχτόχρωμο και κάποιο άλλο σκούρο;

Η απόχρωση του μελιού σας εξαρτάται από το είδος του φυτού από το οποίο προήλθε το νέκταρ του.

«Το σκούρο φαγόπυρο, για παράδειγμα, δίνει σκούρο μέλι», λέει η Czerwony, «και διατροφικά, υπάρχουν ενδείξεις ότι το σκούρο έχει λιγότερο νερό και περισσότερα αντιοξειδωτικά από το ανοιχτόχρωμο».

Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αγοράζετε μόνο σκουρόχρωμο μέλι. «Επειδή το μέλι πρέπει να καταναλώνεται σε πολύ περιορισμένες ποσότητες, δεν πειράζει να επιλέξετε όποιο είδος μελιού σας αρέσει περισσότερο, ακόμη και αν δεν είναι το πιο σκούρο από τις επιλογές» τονίζει η ίδια.

«Το μέλι έχει τόσες διαφορετικές γεύσεις σε σύγκριση με την απλή ζάχαρη», λέει η Czerwony. Μπορεί να είναι πιο γλυκό ή πιο πικρό, ανάλογα με την πηγή των λουλουδιών. Σημασία δεν έχει το χρώμα ή η γεύση, αλλά να εντάξετε το μέλι στη διατροφή σας (με μέτρο!) για να απολαύσετε τα οφέλη του.

Scroll to Top