Αυτή η άσκηση μπορεί να ρίξει το ανοσοποιητικό σας – ανατρεπτική μελέτη

άσκηση

Άσχημα νέα για τους λάτρεις της έντονης άσκησης: η υπερβολικά απαιτητική σωματική δραστηριότητα θα μπορούσε να καταστείλει το ανοσοποιητικό σας σύστημα.

Τουλάχιστον, αυτό υποδηλώνει μια μελέτη που ανέλυσε πάνω από 4.700 μόρια από τα σωματικά υγρά πυροσβεστών μετά από έντονη άσκηση.

Η κατάσταση που περιγράψαμε μπορεί να είναι προβληματική για όσους πρέπει να αντεπεξέλθουν σε σταθερά απαιτητικές σωματικές εργασίες που απαιτούν έντονη προπόνηση φυσικής κατάστασης, όπως οι εργαζόμενοι σε ακραίες συνθήκες και οι αθλητές.

«Τα άτομα που είναι σε καλή φυσική κατάσταση μπορεί να είναι πιο επιρρεπή σε ιογενή αναπνευστική λοίμωξη αμέσως μετά από έντονη άσκηση», λέει ο βιοϊατρικός επιστήμονας του Εθνικού Εργαστηρίου Βορειοδυτικού Ειρηνικού (PNNL) Ernesto Nakayasu. «Η λιγότερο φλεγμονώδης αντίδραση για την καταπολέμηση μιας λοίμωξης θα μπορούσε να είναι μια αιτία».

Ενώ υπάρχουν ισχυρά στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η μέτρια σωματική δραστηριότητα μεταξύ υγιών ατόμων μπορεί να ευνοήσει το ανοσοποιητικό σύστημα μακροπρόθεσμα, αυτό που συμβαίνει στο ανοσοποιητικό σύστημα αμέσως μετά από έντονη άσκηση είναι αμφιλεγόμενο.

Υπάρχουν ελάχιστα αξιόπιστα στοιχεία που να υποστηρίζουν τον ισχυρισμό ότι η έντονη άσκηση αυξάνει τον κίνδυνο λοιμώξεων, αν και μερικές από τις προηγούμενες μελέτες έχουν αναφέρει λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού σε αθλητές, σε σύγκριση με τις ομάδες ελέγχου, μετά από έντονες δραστηριότητες. Το αν πρόκειται για απλές συσχετίσεις ή υφίσταται σχέση αιτίας-αποτελέσματος είναι άγνωστο.

Ενώ υπάρχουν ισχυρά στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η μέτρια σωματική δραστηριότητα μεταξύ υγιών ατόμων μπορεί να ευνοήσει το ανοσοποιητικό σύστημα μακροπρόθεσμα, αυτό που συμβαίνει στο ανοσοποιητικό σύστημα αμέσως μετά από έντονη άσκηση είναι αμφιλεγόμενο.

Τα ευρήματα των ειδικών για την άσκηση

Ο Nakayasu και οι συνεργάτες του εξέτασαν το πλάσμα του αίματος, τα ούρα και το σάλιο, από 11 πυροσβέστες πριν και μετά από 45 λεπτά έντονης άσκησης κατά την οποία μετέφεραν έως και 20 κιλά εξοπλισμό σε λοφώδες έδαφος.

«Θέλαμε να ρίξουμε μια εις βάθος ματιά στο τι συμβαίνει στο σώμα και να δούμε αν είμαστε σε θέση να ανιχνεύσουμε τον κίνδυνο από την εξάντληση στα πρώτα της στάδια», εξηγεί η βιοαναλυτική χημικός του PNNL, Kristin Burnum- Johnson . «Ίσως μπορούμε να μειώσουμε τον κίνδυνο έντονης άσκησης για τους αθλητές και τα μέλη του στρατού».

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η άσκηση κάνει θαύματα για την υγεία μας, από την ενίσχυση της διάθεσης μέχρι την ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος . Όμως, όπως και σε προηγούμενες μελέτες, η νέα έρευνα εντόπισε πιθανά σημάδια καταστολής του ανοσοποιητικού σε όσους ασκούνταν πολύ έντονα εν προκειμένω στους πυροσβέστες.

Ανάμεσα στις αναμενόμενες φυσικές αλλαγές που βοηθούν το σώμα μας να διατηρήσει την επάρκεια των υγρών, της ενέργειας και του οξυγόνου που απαιτεί η άσκηση, παρατηρήθηκε μείωση των μορίων που εμπλέκονται στη φλεγμονή. Αυτό συνοδευόταν από αυξημένη οπιορφίνη , έναν διαστολέα των περιφερικών αιμοφόρων αγγείων.

Το τι σημαίνουν τελικά αυτές οι αλλαγές για τη βραχυπρόθεσμη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος δεν είναι σαφές, αλλά οι ερευνητές έχουν μερικές ιδέες.

«Η Οπιορφίνη μπορεί να αυξήσει τη ροή του αίματος στους μύες κατά τη διάρκεια της αγωγής άσκησης για να βελτιώσει την παροχή οξυγόνου και θρεπτικών συστατικών», γράφει η ομάδα στην εργασία της .

«Υποθέτουμε ότι η μείωση των φλεγμονωδών μορίων που παρατηρήσαμε στο σάλιο μετά την άσκηση μπορεί να αντιπροσωπεύει έναν προσαρμοστικό μηχανισμό για τη βελτίωση της ανταλλαγής αερίων ως απάντηση στην υψηλότερη κυτταρική ζήτηση οξυγόνου».

Πάντως, αυτή η μελέτη αφορούσε μόνο υγιείς και δραστήριους άνδρες με τους ερευνητές να προειδοποιούν ότι απαιτείται περαιτέρω έρευνα σε μια ευρύτερη κοινότητα για να επιβεβαιωθούν τα ευρήματά τους.

Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη προηγούμενες μελέτες, “υπάρχουν στοιχεία που υποστηρίζουν μια σχέση μεταξύ σωματικών απαιτήσεων και υψηλότερης συχνότητας λοιμώξεων του αναπνευστικού”, καταλήγουν ο Nakayasu και η ομάδα .

Η υπερβολική προπόνηση είναι όταν πιέζετε τον εαυτό σας πολύ σκληρά πολύ γρήγορα. «Παράγοντες όπως η ένταση και η διάρκεια των προπονήσεων πρέπει να μειώνονται και να αυξάνονται σταδιακά», λέει ο Mark Slabaugh, MD, ορθοπεδικός χειρουργός αθλητικής ιατρικής με ορθοπεδική και αρθροπλαστική στο Mercy Medical Center στη Βαλτιμόρη.

Αυτή η έρευνα δημοσιεύτηκε στο Military Medical Research .

 

Μάνος Σιγανός

Ο Μάνος Σιγανός είναι δημοσιογράφος υγείας με πολυετή πείρα στο εν λόγω ρεπορτάζ. Έχει σπουδάσει δημοσιογραφία, ενώ είναι πτυχιούχος Ευρωπαϊκού πολιτισμού (Β.Α) και έχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στις ανθρωπιστικές επιστήμες (Μ.Α). Μετά την επαγγελματική του σταδιοδρομία στα περιοδικά εισήλθε στον Digital κόσμο και έκανε σεμινάρια για τα social media. Έχει εργαστεί ως αρχισυντάκτης στα περιοδικά Vita, Prevention, Menshealth και ως δημοσιογράφος υγείας στα περιοδικά Woman’s Health και ΕΓΩ. Έχει επίσης εργαστεί στις ιστοσελίδες pathfinder.gr, dailypharmanews.gr, liveit.gr, worldsecrets.gr, καθώς και στις ιστοσελίδες των περιοδικών που εργάστηκε.

Scroll to Top