Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας αναγνωρίζει τις προσπάθειες για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του συστήματος Υγείας. Θέτει όμως αιτήματα διαφάνειας και λογοδοσίας.
Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός στην Υγεία μπορεί να αποτελέσει ισχυρό εργαλείο για τη δημιουργία ενός πραγματικά ασθενοκεντρικού συστήματος Υγείας. Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας αναγνωρίζει τις πρόσφατες πρωτοβουλίες των Υπουργείων Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, (νέο σύστημα προγραμματισμού ραντεβού και αξιολόγηση των υπηρεσιών Υγείας) τονίζοντας όμως ταυτόχρονα τα πάγια αιτήματά της: την καθιέρωση μηχανισμών διαφάνειας και λογοδοσίας, τη δημιουργία Παρατηρητηρίου Υγείας με συστηματική καταγραφή και δημοσιοποίηση δεδομένων, την ενίσχυση των Γραφείων Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας, καθώς και την καλλιέργεια εγγραμματοσύνης υγείας και ψηφιακών δεξιοτήτων των πολιτών.
Μόνο μέσα από τέτοιες παρεμβάσεις η μέτρηση της εμπειρίας των ασθενών μπορεί να μετουσιωθεί σε στοχευμένες πολιτικές βελτίωσης, διασφαλίζοντας ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών και καλύτερη ποιότητα φροντίδας, αναφέρει η Ένωσή Ασθενών.
Τα νέα ψηφιακά εργαλεία
Αναφορικά με τη νέα ενιαία υπηρεσία προγραμματισμού ραντεβού, η Ένωση θεωρεί τη μεταρρύθμιση αυτή καθοριστική για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης και τη μείωση της ταλαιπωρίας των ασθενών, σε αντιπαραβολή με όσα ίσχυαν στο παρελθόν, όταν υπήρχαν πολλαπλά συστήματα και χρονοχρέωση σε γραμμές για κλείσιμο ραντεβού.
Ως προς το Ψηφιακό Εργαλείο Αξιολόγησης της Εμπειρίας των Ασθενών, το οποίο αποτελούσε διαχρονικό αίτημα της Ένωσης και για το οποίο υπήρξε στενή συνεργασία με το Υπουργείο, παρέχει έναν σύγχρονο μηχανισμό αξιολόγησης, παρακολούθησης και λήψης διορθωτικών μέτρων που θα πρέπει να είναι άμεσα και στοχευμένα. Το ποσοστό ανταπόκρισης είναι υψηλό και θα πρέπει να επιδιωχθεί η περαιτέρω αύξησή του και να διερευνηθεί κατά πόσο όσοι αντιμετώπισαν προβλήματα στη νοσηλεία τους δεν προχώρησαν στη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου.
«Οι παρεμβάσεις αυτές καταδεικνύουν τις δυνατότητες του ψηφιακού μετασχηματισμού και ενισχύουν τη διαφάνεια των δεδομένων και τη λογοδοσία του συστήματος».
Οι προτάσεις της Ένωσης Ασθενών
Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας έχει επισημάνει και επιδιώκει τη δημιουργία ενός Παρατηρητηρίου Υγείας, όπου θα καταγράφονται συστηματικά οι αναμονές, οι εμπειρίες των ασθενών και τα δεδομένα πρόσβασης, με στόχο τη δημόσια δημοσιοποίησή τους και τη συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών.
Στην ίδια κατεύθυνση, η Ένωση επιδιώκει την ενίσχυση των Γραφείων Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας των νοσοκομείων, ώστε να ανταποκρίνονται πληρέστερα στον ρόλο τους ως μηχανισμών θεσμικής διαμεσολάβησης και καταγραφής εμπειριών. Η αποτελεσματική λειτουργία αυτών των γραφείων αποτελεί κρίκο μιας αλυσίδας που ξεκινά από την πρόσβαση και φτάνει στη λογοδοσία και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
«Στο πλαίσιο αυτό τονίζουμε την ανάγκη ενίσχυσης της εγγραμματοσύνης υγείας και των ψηφιακών δεξιοτήτων των πολιτών, για τη βέλτιστη χρήση και αξιοποίηση των νέων ψηφιακών εργαλείων». Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας ήδη σχεδιάζει και υλοποιεί δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση, όπως το Αλφαβητάρι Υγείας και η Ψηφιακή Ακαδημία, που στοχεύουν στην ενημέρωση, την ενδυνάμωση και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών.
«Η ενίσχυση της διαφάνειας, η μέτρηση της εμπειρίας των πολιτών —εφόσον μετουσιώνεται σε πολιτικές βελτίωσης— και η ενδυνάμωση των μηχανισμών συμμετοχής αποτελούν αλληλένδετες προϋποθέσεις για ένα σύγχρονο και αξιόπιστο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Η Ένωση Ασθενών Ελλάδας θα συνεχίσει να συνεργάζεται στενά με το Υπουργείο Υγείας για τη βελτίωση της πρόσβασης και της ποιότητας της φροντίδας», καταλήγει η Ένωση Ασθενών.