Τοξικές σχέσεις: Αναγνωρίστε τα σημάδια και βάλτε τέλος σε αυτές

τοξικές σχέσεις

Πολλές φορές είναι εξαιρετικά δύσκολο να αναγνωρίσει και να εντοπίσει κανείς μια τοξική σχέση. Μάθετε τα χαρακτηριστικά των τοξικών ανθρώπων και των σχέσεων και βάλτε τέλος στις τοξικές σχέσεις, ερωτικές, φιλικές, οικογενειακές ή επαγγελματικές.

Οι σχέσεις μπορεί να έχουν σκαμπανεβάσματα, αλλά οι τοξικές σχέσεις σας εξαντλούν και σας στενοχωρούν. Οι σύντροφοι σε μια τοξική σχέση δεν υποστηρίζουν ο ένας τον άλλον, στο εργασιακό περιβάλλον οι συνάδελφοι συχνά επιδεικνύουν ανταγωνιστικότητα και ασέβεια και προσπαθούν να σας υπονομεύσουν, οι τοξικοί φίλοι σας είναι μονίμως αρνητικοί και σας ρουφούν την ενέργεια ενώ το οικογενειακό περιβάλλον ρίχνει την αυτοπεποίθησή σας. Εάν είστε σε μία από αυτές τις τοξικές σχέσεις, ίσως είναι καιρός να βάλετε ένα τέλος και να προχωρήσετε.

Ένα τοξικό άτομο μπορεί να είναι μέλος της οικογένειας σας, σύντροφος, συνάδελφος ή προϊστάμενος σας, φίλος, γείτονας, συνέταιρος κ.λπ. Προτού περάσετε στη δράση μάθετε να εντοπίζετε τα χαρακτηριστικά των τοξικών σχέσεων και των τοξικών ανθρώπων που σας περιβάλλουν.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των τοξικών ανθρώπων

  • Αρνητικότητα, απαισιοδοξία
  • Γκρίνια
  • Σύγκριση και διαρκής αρνητική κριτική
  • Ναρκισσισμός, απόδοση ευθυνών στους άλλους
  • Ανταγωνισμός- εξαπάτηση
  • Παθητική επιθετικότητα
  • Χειριστικότητα- συναισθηματικός εκβιασμός
  • Υπερβολή στη συναισθηματική έκφραση

Τοξικές σχέσεις: Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους

  • Ύπαρξη συναισθηματικής ανασφάλειας και χειραγώγησης.
  • Στη σχέση δεν βιώνουμε τη χαρά και τη θετικότητα ενώ στη μεγαλύτερη διάρκειά της δεν αισθανόμαστε καλά.
  • Κάνουμε πράγματα χωρίς να τα θέλουμε πραγματικά

Τοξικές συντροφικές σχέσεις

  • Ύπαρξη σωματικής ή ψυχολογικής βίας
  • Ανασφάλεια και υποτίμηση εαυτού από τον ένα σύντροφο
  • Κατάχρηση δύναμης και ελέγχου
  • Έλλειψη επικοινωνίας ανάμεσα στο ζευγάρι

Τοξικό οικογενειακό περιβάλλον

  • Έλλειψη αυτονομίας και αδυναμίας θέσπισης ορίων ανάμεσα στα μέλη
  • Σωματική και ψυχολογική βία από ένα ή περισσότερα μέλη
  • Υποτίμηση, υψηλές προσδοκίες από γονείς

Τοξικοί φίλοι

  • Ανάγκη να νιώθουμε κατώτεροι από αυτούς
  • Είναι καχύποπτοι. Δίνουν λίγες πληροφορίες για τη δική τους ζωή
  • Στέλνουν ‘’διπλά μηνύματα’’
  • Είναι αρνητικοί και απαισιόδοξοι για παρόν και μέλλον

Τοξικό εργασιακό περιβάλλον

  • Εργασιακός εκφοβισμός μέσα από μία κλίκα συναδέλφων
  • Πολυάριθμα καθήκοντα, έλλειψη θετικής ανατροφοδότησης
  • Υποτίμηση από συναδέλφους και προϊστάμενο
  • Απαιτητικοί πελάτες

Πώς να βάλετε τέλος στις τοξικές σχέσεις

Νιώθετε μια συνεχή δυστυχία: αισθάνεστε λυπημένοι, θυμωμένοι, ανήσυχοι ή απογοητευμένοι, χωρίς κίνητρα. Οι αρνητικές αλλαγές στην ψυχική υγεία, την προσωπικότητα ή την αυτοεκτίμησή σας μπορεί επίσης να είναι προειδοποιητικά σημάδια ότι βρίσκεστε σε μία τοξική σχέση.

Αυτές οι εναλλαγές μπορεί να κυμαίνονται από το να νιώθετε άγχος όταν βρίσκεστε κοντά σε έναν τοξικό άνθρωπο ή να καταλήξετε να διαγνωστείτε με κατάθλιψη ή αγχώδεις διαταραχές. Δείτε πώς μπορεί να βάλετε ένα τέλος στις τοξικές σχέσεις.

1. Κρατήστε ένα ημερολόγιο συναισθημάτων

Το να γράψετε για τα συναισθήματα σας μπορεί να είναι το τελευταίο πράγμα που θέλετε να κάνετε. Η γραφή θα σας κάνει να νιώθετε πιο ανήσυχοι, φοβισμένοι ή αναστατωμένοι, αλλά προχωρήστε και πιθανότατα θα παρατηρήσετε τόσο ψυχικά όσο και σωματικά οφέλη, όπως:

Επίσης, γράψτε μία λίστα με τα πρόσωπα που νιώθετε όμορφα μαζί τους και με τα πρόσωπα που σας απομυζούν την ενέργεια. Αποφύγετε τα πρόσωπα που σας στερούν την ενέργεια σας.

2. Θεράπευσε τις ενοχές

Όταν τερματίζετε μια τοξική σχέση, μπορεί να αισθάνεστε ένοχοι για πολλούς λόγους. Ίσως νιώθετε ένοχοι που μείνατε πολύ καιρό στη σχέση ή πληγώσατε τον άλλον επειδή φύγατε ή να κατηγορείτε τον εαυτό σας επειδή επιτρέψατε να σας συμπεριφερθούν άσχημα στο εργασιακό σας περιβάλλον.

Όποιος κι αν είναι ο λόγος που νιώθετε ένοχοι, το πρώτο βήμα προς τη θεραπεία είναι η αυτοσυγχώρεση. Μπορεί να σας βοηθήσει συναισθηματικά και σωματικά. Σύμφωνα με το Johns Hopkins Medicine συγχώρεση μειώνει τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής και την αρτηριακή πίεση, βελτιώνει τα επίπεδα  χοληστερόλης και μειώνει τα επίπεδα άγχους, κατάθλιψης και στρες.

3. Μείνετε σταθεροί με την απόφασή σας

Εάν βρίσκεστε στο σημείο να τερματίσετε τη σχέση, πιθανότατα έχετε κάνει προσπάθειες χωρίς επιτυχία. Εάν συμβαίνει αυτό, θα πρέπει να υπενθυμίζετε συχνά στον εαυτό σας ότι δεν είναι δικό σας λάθος. Ακόμα κι αν ένας καταχρηστικός ή τοξικός σύντροφος, γονιός, φίλος ή συνάδελφος αλλάξει συμπεριφορά, είναι πιο πιθανό να οφείλεται στο σοκ της απόφασης σας.

Αν επανέλθετε, οι πιθανότητές τους να επιστρέψουν στις τοξικές τους συμπεριφορές είναι πολύ μεγάλες. Το να φύγετε από μια τοξική σχέση απαιτεί σταθερή απόφαση από εσάς.

4. Να ξέρετε ότι σας αξίζει κάτι καλύτερο

Μήνες ή χρόνια όταν σας κακοποιούν λεκτικά ή συναισθηματικά ή σας λένε ότι ποτέ δεν θα βρείτε κάποιον καλύτερο από αυτούς ίσως αρχίσετε να το πιστεύετε. Αυτό όμως δεν είναι αλήθεια.

Η κατάρριψη της αυτοεκτίμησης και της αυτοεκτίμησης σας είναι η τεχνική που χρησιμοποιούν οι τοξικοί άνθρωποι για να κρατήσουν τη σχέση. Αντικαταστήστε τις αρνητικές πεποιθήσεις για την αυτοεκτίμησή σας με θετικές επιβεβαιώσεις.

Ο εγκέφαλος αλλάζει με την τακτική πρακτική αυτοεπιβεβαίωσης. Σύμφωνα με μια μελέτη του 2016, οι εικόνες μαγνητικής τομογραφίας υποδηλώνουν ότι ορισμένα νευρικά μονοπάτια γίνονται πιο ενεργά σε άτομα που ασκούν αυτοεπιβεβαίωση.

Πρέπει να προχωρήσετε για τη δική σας ψυχική και συναισθηματική ευημερία. Πώς να αυξήσετε την αυτοεκτίμηση σας; Ξεκινήστε με το να φροντίζετε και να αγαπάτε τον εαυτό σας, να χαμογελάτε συχνά, να βρίσκετε κάθε μέρα τρία θετικά σας κομμάτια, να νιώθετε ευγνωμοσύνη για όσα έχετε, να εκφράζεστε και μιλάτε για τον εαυτό σας με θετικές λέξεις.

5. Δημιουργήστε ένα σύστημα υποστήριξης

Τα συναισθήματα που βιώνετε μετά από έναν τοξικό χωρισμό είναι λύπη, αισθήματα αγάπης, ανακούφιση, κατάθλιψη και πολλά άλλα. Το να εγκαταλείψετε μια τοξική σχέση είναι ακόμη πιο δύσκολο αν εξαρτάστε οικονομικά από τον πρώην σας ή τους γονείς σας- αλλά μην απελπίζεστε. Αντί να εστιάσετε στο γιατί θα είναι δύσκολο, εστιάστε στη δημιουργία του συστήματος υποστήριξης που θα χρειαστείτε όταν αποφασίσετε να φύγετε.

Η έρευνα δείχνει ότι η υποστήριξη της οικογένειας και των φίλων σε δύσκολες στιγμές μειώνει την ψυχολογική δυσφορία. Το να έχετε ένα σύστημα υποστήριξης στο οποίο μπορείτε να στηριχτείτε θα διευκολύνει τη μετάβαση για εσάς.

6. Αφήστε χρόνο για ξεκούραση

Οι περισσότεροι ειδικοί σχέσεων λένε ότι ένα από τα καλύτερα πράγματα που μπορείτε να κάνετε μετά από έναν χωρισμό οποιουδήποτε είδους είναι να δώσετε στον εαυτό σας χρόνο για να θεραπευτεί. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα μετά από μια τοξική σχέση.

Αφιερώστε όλο τον χρόνο που χρειάζεστε αφού κλείσετε αυτό το κεφάλαιο για να αναπνεύσετε και να απολαύσετε ξανά τη ζωή. Εστιάστε σε ό,τι έχει σημασία στη ζωή σας.

Στο βιβλίο Ready to Heal: Women Facing Love, Sex and Relationship Addiction, η συγγραφέας Kelly McDaniel ενθαρρύνει τους ανθρώπους που μόλις διέκοψαν μια τοξική σχέση να χαλαρώσουν και να αντισταθούν στην επιθυμία να γεμίσουν τη μέρα τους με πάρα πολλές δραστηριότητες.

7. Ζητήστε βοήθεια από έναν ψυχοθεραπευτή

Ανάλογα με το επίπεδο σοβαρότητας, η αποχώρηση από μια τοξική σχέση μπορεί να απαιτήσει βοήθεια στη δημιουργία ενός σχεδίου. Η εμπιστοσύνη στους φίλους και την οικογένεια ή η εύρεση ενός ψυχολόγου – ψυχοθεραπευτή για να μιλήσετε μπορεί επίσης να είναι χρήσιμη. Ένας καλός ψυχοθεραπευτής θα σας βοηθήσει να αντεπεξέλθετε και να ξαναχτίσετε την αίσθηση της αυτοεκτίμησής σας.

Να θυμάστε: Το να βάλετε τέλος στις τοξικές σχέσεις στη ζωή σας, μπορεί να είναι δύσκολο και χρονοβόρο. Αλλά μπορεί επίσης να είναι αναζωογονητικό και απελευθερωτικό. Μπορεί να σας ανοίξει το δρόμο για μια χαρούμενη ζωή.

Φροντίστε να αφιερώσετε χρόνο και ενέργεια για να το κάνετε σωστά. Δεν έχει σημασία αν είστε στη σχέση για πολύ καιρό. Έχετε πάντα μια διέξοδο και το δικαίωμα να ακολουθήσετε αυτόν τον δρόμο.

Scroll to Top