Βιταμίνη Β12: Τα 7 σημάδια που δείχνουν ότι έχετε έλλειψη – Σε ποια τρόφιμα θα τη βρείτε

Βιταμίνη Β12

Η βιταμίνη Β12 είναι σημαντική για το νευρικό σύστημα, τη λειτουργία του εγκεφάλου καθώς και για την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων. Η έλλειψη της βιταμίνης όμως μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα υγείας.

Η βιταμίνη Β12, γνωστή και ως κοβαλαμίνη, είναι μία υδατοδιαλυτή βιταμίνη που ανήκει στο σύμπλεγμα των βιταμινών Β. Αποτελεί μια απαραίτητη θρεπτική ουσία για τον οργανισμό, ενώ σε συνδυασμό με άλλα συστατικά, όπως ο σίδηρος ή το φυλλικό οξύ, συμβάλλει στη σύνθεση του DNA, στην υγεία του νευρικού συστήματος και στην παραγωγή ενέργειας.

Σύμφωνα με την Κλινική του Κλίβελαντ, η έλλειψη βιταμίνης Β12 μπορεί να προκαλέσει σοβαρές και μη αναστρέψιμες βλάβες, ειδικά στον εγκέφαλο και το νευρικό σύστημα.

Δείτε τα 7 σημάδια που σας δείχνουν ότι έχετε έλλειψη βιταμίνης Β12:

  1. Κούραση
  2. Δύσπνοια
  3. Ζαλάδα
  4. Μούδιασμα και μυρμήγκιασμα
  5. Γνωστικά θέματα
  6. Αλλαγές στη διάθεση
  7. Οφθαλμολογικά προβλήματα

1. Κούραση

Το αίσθημα κόπωσης ή αδυναμίας μπορεί να είναι σύμπτωμα έλλειψης βιταμίνης Β12 καθώς η συγκεκριμένη βιταμίνη επηρεάζει την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων που διοχετεύουν οξυγόνο σε όλο το σώμα.

2. Δύσπνοια

Η μειωμένη ικανότητα του αίματος να διοχετεύει το οξυγόνο στο σώμα μπορεί να προκαλέσει δύσπνοια και δυσκολία στην αναπνοή, ειδικά κατά τη διάρκεια της φυσικής άσκησης.

3. Ζαλάδα

Η έλλειψη οξυγόνου στον εγκέφαλο λόγω της μειωμένης παραγωγής ερυθρών αιμοσφαιρίων μπορεί να προκαλέσει ζαλάδα. Επειδή όμως πολλοί παράγοντες μπορεί να προκαλέσουν ζαλάδα, καλό είναι να μιλήσετε με τον γιατρό σας.

4. Μούδιασμα και μυρμήγκιασμα

Η έλλειψη βιταμίνης Β12 προκαλεί προβλήματα στο νευρικό σύστημα, μούδιασμα, μυρμήγκιασμα ή μία αίσθηση σαν καρφίτσες στα χέρια και τα πόδια.

5. Γνωστικά θέματα

Η βιταμίνη Β12 είναι σημαντική για τη λειτουργία του νευρικού συστήματος και η έλλειψή της προκαλεί απώλεια μνήμης, δυσκολία συγκέντρωσης ή εγκεφαλική ομίχλη.

6. Αλλαγές στη διάθεση

Τα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης Β12 επηρεάζουν την παραγωγή νευροδιαβιβαστών, προκαλώντας διακυμάνσεις της διάθεσης, κατάθλιψη ή ευερεθιστότητα.

7. Οφθαλμολογικά προβλήματα

Σε σοβαρά περιστατικά, η έλλειψη βιταμίνης Β12 μπορεί να προκαλέσει ζημιά στο οπτικό νεύρο και να εμφανιστούν οφθαλμολογικά προβλήματα, όπως θολή όραση.

Πώς θα αντιμετωπίσετε την έλλειψη βιταμίνης Β12

Για να αντιμετωπίσετε την έλλειψη βιταμίνης Β12 πρέπει να εντάξετε στη διατροφή σας τα παρακάτω 7 τρόφιμα:

  1. Γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα
  2. Εμπλουτισμένα δημητριακά
  3. Διατροφική μαγιά
  4. Φυτικό γάλα
  5. Ψάρι
  6. Αυγά
  7. Κρέας

1. Γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα

Μία καλή πηγή βιταμίνης Β12 είναι ένα φλιτζάνι τυρί τύπου κότατζ και το βούτυρο ghee (φρέσκο βούτυρο από αγελαδινό γάλα). Συνιστάται να καταναλώνονται μία φορά την ημέρα.

2. Εμπλουτισμένα δημητριακά

Η κατανάλωση εμπλουτισμένων δημητριακών είναι μία καλή πηγή βιταμίνης Β12. Αν και έχουν ενισχυθεί τεχνητά κατά τη διαδικασία παραγωγής τους, συνιστούν εναλλακτικές πηγές βιταμίνης Β12 για όσους δεν τρώνε τροφές ζωϊκής προέλευσης.

3. Διατροφική μαγιά

Η διατροφική μαγιά είναι πλούσια σε μέταλλα και βιταμίνες. Είναι ανενεργή μαγιά και όχι ενεργή σαν την μαγιά του ψωμιού. Συνιστάται η κατανάλωση 15 γραμμαρίων διατροφικής μαγιάς την ημέρα.

4. Φυτικό γάλα

Τα άτομα που δεν μπορούν να καταναλώσουν γαλακτοκομικά προϊόντα, μπορούν να επιλέξουν φυτικό γάλα, όπως γάλα αμυγδάλου, σόγιας ή ρυζιού.

5. Ψάρι

Το ψάρι αποτελεί ακόμη μία πλούσια πηγή βιταμίνης Β12 (σολομός, σκουμπρί, τόνος). Η κατανάλωση ψαριών και θαλασσινών βοηθά στην αύξηση της βιταμίνης Β12 στον οργανισμό σας.

6. Αυγά

Η κατανάλωση δύο αυγών σε ημερήσια βάση αυξάνει τη βιταμίνη Β12. Η βιταμίνη από τα αυγά απορροφάται από τον οργανισμό εύκολα και γρήγορα.

7. Κρέας

Το κοτόπουλο και το συκώτι είναι γεμάτα με βιταμίνη Β12, πρωτεΐνη, σίδηρο και ψευδάργυρο. Διατηρούν το δέρμα σας λαμπερό και βελτιώνουν την υγεία σας.

Scroll to Top