5 τρόφιμα που προστατεύουν τα μάτια – Προλαμβάνουν καταρράκτη και ωχρά κηλίδα

τροφές για ενέργεια, τρόφιμα για μάτια

Όπως και το υπόλοιπο σώμα σας, έτσι και τα μάτια σας χρειάζονται πολλά θρεπτικά συστατικά, όπως βιταμίνες και μέταλλα, για να παραμείνουν υγιή. Ποιες τροφές είναι καλύτερες για την όρασή σας. Τι να τρώτε για να προστατευθείτε από οφθαλμικές παθήσεις.

Ορισμένα θρεπτικά συστατικά, όπως η βιταμίνη Α, είναι απαραίτητα για την όραση και τη λειτουργία των ματιών, σύμφωνα με την Κλινική του Κλίβελαντ, ενώ άλλες ουσίες που βρίσκονται στα τρόφιμα, όπως τα ωμέγα-3, μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση και την πρόληψη της κυτταρικής βλάβης που οδηγεί σε οφθαλμικές παθήσεις και απώλεια όρασης.

Η τήρηση μιας υγιεινής διατροφής πλούσιας σε φρούτα, λαχανικά και άλλα θρεπτικά τρόφιμα είναι ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να φροντίσετε τη συνολική σας υγεία, συμπεριλαμβανομένης της υγείας των ματιών σας.

Τα 5 τρόφιμα που κάνουν καλό στα μάτια:

  1. Πεπόνι
  2. Μαϊντανός
  3. Μούρα Goji
  4. Πιπεριές
  5. Μπρόκολο

1. Πεπόνι

Το πεπόνι είναι πλούσιο σε διάφορες ενώσεις που προάγουν την υγεία των ματιών, συμπεριλαμβανομένων των καροτενοειδών: β-καροτένιο, λουτεΐνη και ζεαξανθίνη. Τα καροτενοειδή είναι χρωστικές ουσίες κίτρινου έως πορτοκαλί χρώματος που συγκεντρώνονται σε ορισμένα φρούτα και λαχανικά, συμπεριλαμβανομένων των πεπονιών.

Το σώμα σας μετατρέπει τα καροτενοειδή σε βιταμίνη Α, μια λιποδιαλυτή βιταμίνη που αποτελεί σημαντικό συστατικό της ροδοψίνης, μιας φωτοευαίσθητης πρωτεΐνης που συγκεντρώνεται στον αμφιβληστροειδή χιτώνα (στρώμα ιστού στο πίσω μέρος του ματιού που ανιχνεύει το φως). Η μη λήψη των βέλτιστων ποσοτήτων βιταμίνης Α μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την όραση και να δυσκολέψει την όραση σε χαμηλό φωτισμό.

Τα καροτενοειδή έχουν επίσης ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες και βοηθούν στην προστασία των κυττάρων των ματιών σας από βλάβες που οδηγούν σε οφθαλμικές παθήσεις όπως ο εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας που σχετίζεται με την ηλικία -που είναι σήμερα η κύρια αιτία απώλειας όρασης στους ηλικιωμένους.

2. Μαϊντανός

Όπως και το πεπόνι, ο μαϊντανός αποτελεί εξαιρετική πηγή των καροτενοειδών λουτεΐνη, β-καροτένιο και ζεαξανθίνη, τα οποία μπορούν να προστατεύσουν τα μάτια και προάγουν την υγιή όραση.

Η κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε καροτενοειδή αυξάνει την οπτική πυκνότητα της χρωστικής της ωχράς κηλίδας (MPOD). Η MPOD είναι ένα μέτρο των συγκεντρώσεων των καροτενοειδών λουτεΐνη και ζεαξανθίνη στην ωχρά κηλίδα, ένα βασικό τμήμα του αμφιβληστροειδούς.

Η υψηλότερη MPOD σχετίζεται θετικά με την οπτική λειτουργία, ενώ η χαμηλότερη MPOD μπορεί να βλάψει την υγεία των ματιών και να αυξήσει τον κίνδυνο οφθαλμικών παθήσεων. Οι έρευνες δείχνουν ότι η τήρηση μιας διατροφής υψηλής περιεκτικότητας σε διατροφικές πηγές λουτεΐνης και ζεαξανθίνης, όπως ο μαϊντανός, παίζει σημαντικό ρόλο στην προστασία από οφθαλμικές παθήσεις.

3. Μούρα Goji

Τα μούρα γκότζι είναι γεμάτα με καροτενοειδείς ενώσεις και χρησιμοποιούνται στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική ως φυσική θεραπεία για παθήσεις των ματιών εδώ και εκατοντάδες χρόνια. Πρόσφατα ευρήματα μελετών δείχνουν ότι η κατανάλωση μούρων γκότζι αυξάνει αποτελεσματικά την MPOD, η οποία μπορεί να ωφελήσει τη συνολική υγεία των ματιών και να προστατεύσει από την απώλεια όρασης.

Μια μελέτη, στην οποία συμμετείχαν 27 άτομα, διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν 28 γραμμάρια goji berries πέντε φορές την εβδομάδα για 90 ημέρες παρουσίασαν σημαντική αύξηση του MPOD, ενώ οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν συμπλήρωμα λουτεΐνης και ζεαξανθίνης δεν παρουσίασαν καμία αλλαγή στο MPOD τους. Αυτό υποδηλώνει ότι τα goji berries περιέχουν και άλλες ενώσεις που βοηθούν στην υποστήριξη της υγείας των ματιών και στην αύξηση της MPOD.

4. Πιπεριές

Οι πιπεριές έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε καροτενοειδή και είναι μία από τις πλουσιότερες πηγές βιταμίνης C. Η βιταμίνη C δρα ως ισχυρό αντιοξειδωτικό στο σώμα, προστατεύοντας από κυτταρικές βλάβες και υποστηρίζοντας την υγεία των αιμοφόρων αγγείων μέσα στα μάτια. Αυτά τα αιμοφόρα αγγεία απαιτούνται για τη διατήρηση της βέλτιστης ροής του αίματος στο μάτι καθώς και για τη συνολική λειτουργία των ματιών.

Η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε αντιοξειδωτικά, όπως η βιταμίνη C, θα μπορούσε να συμβάλει στην προώθηση της υγιούς όρασης και στη μείωση της κυτταρικής βλάβης, γεγονός που συμβάλει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης οφθαλμικών παθήσεων, όπως η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας. Μια μελέτη που περιλάμβανε δεδομένα για πάνω από 14.000 άτομα διαπίστωσε ότι η υψηλή πρόσληψη βιταμίνης C σχετιζόταν σημαντικά με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.

Ένα φλιτζάνι κόκκινες γλυκές πιπεριές παρέχει πάνω από το 100% της απαραίτητης ημερήσιας πρόσληψης για τη βιταμίνη C, καθιστώντας τις πιπεριές, σύμφωνα με το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ, μια εξαιρετική επιλογή για την ενίσχυση της πρόσληψης αυτού του σημαντικού θρεπτικού συστατικού.

5. Μπρόκολο

Το μπρόκολο είναι πλούσιο σε διάφορα θρεπτικά συστατικά που υποστηρίζουν την υγεία των ματιών, συμπεριλαμβανομένων των καροτενοειδών και της βιταμίνης C. Ένα φλιτζάνι ψιλοκομμένο μπρόκολο καλύπτει το 90% των ημερήσιων αναγκών σας σε βιταμίνη C, η οποία μπορεί, σύμφωνα με το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ, να επιβραδύνει την ανάπτυξη καταρράκτη ή θόλωση του φακού του ματιού που εξασθενεί την όραση.

Μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι η αύξηση της κατανάλωσης βιταμίνης C κατά 500 χιλιοστόγραμμα (mg) ημερησίως συσχετίστηκε με 18% μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καταρράκτη.

Scroll to Top