Ο αρχαίος ξηρός καρπός που κάνει καλό στο έντερο και στα μάτια – Καταπολεμά καρδιακές παθήσεις και στυτική δυσλειτουργία

αρχαίος ξηρός καρπός

Ένας από τους πιο δημοφιλείς ξηρούς καρπούς στη χώρα που είναι γνωστός για τη πλούσια διατροφική του αξία και τη νόστιμη γεύση του. Είναι εξαιρετικά θρεπτικός και προσφέρει πολλά οφέλη για την υγεία.

Ο συγκεκριμένος αρχαίος ξηρός καρπός περιέχει πολλά συστατικά και βοηθά στη μείωση του σωματικού βάρους και στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα. Επίσης, κάνει καλό στην καρδιά και βοηθά στη σωστή λειτουργία του πεπτικού συστήματος.

Ο ξηρός καρπός μπορεί να καταναλωθεί είτε ωμός ή μαγειρεμένος ή σε μορφή βουτύρου και χρησιμοποιείται σε πολλές συνταγές. Εμπλουτίζει διατροφικά διάφορα πιάτα, αλμυρά και γλυκά και εκτιμάται ότι καταναλώνεται από τον άνθρωπο εδώ και χιλιάδες χρόνια.

Ο αρχαίος ξηρός καρπός: το φιστίκι

Ο αρχαίος ξηρός καρπός είναι το φιστίκι που είναι ο καρπός του δέντρου της φιστικιάς (Πιστακία η γνήσια, Pistacia vera) όπου ανήκει στην οικογένεια των Ανακαρδιοειδών. Η φιστικιά πρωτοκαλλιεργήθηκε στην νοτιοανατολική Μεσόγειο, πιθανότατα στο Ιράν, σε περιοχές δηλαδή που χαρακτηρίζονταν από ζεστό και ξηρό κλίμα.

Σήμερα, η καλλιέργεια της έχει επεκταθεί σε πολλά μέρη της γης όπως Ηνωμένες Πολιτείες, Ινδία, Κίνα, Βραζιλία κ.ά. Στην Ελλάδα, η φιστικιά καλλιεργήθηκε στην Αίγινα από τα μέσα του 19ου αιώνα (είναι πασίγνωστα τα φιστίκια Αιγίνης) και από τότε επεκτάθηκε σε πολλά μέρη της Ελλάδας.

Τα οφέλη του φιστικιού για την υγεία:

  1. Είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά
  2. Περιέχει αντιοξειδωτικά
  3. Βοηθά στην απώλεια βάρους
  4. Προάγουν τα υγιή βακτήρια του εντέρου
  5. Μειώνει τη χοληστερόλη και την αρτηριακή πίεση
  6. Προάγει την υγεία των αγγείων
  7. Μειώνει το σάκχαρο στο αίμα

1. Είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά

Τα φιστίκια είναι πολύ θρεπτικά και είναι ένα από τα πιο πλούσια σε βιταμίνη Β6 τρόφιμα. Η βιταμίνη Β6 είναι σημαντική για διάφορες σωματικές λειτουργίες, συμπεριλαμβανομένης της ρύθμισης του σακχάρου στο αίμα και του σχηματισμού της αιμοσφαιρίνης, ενός μορίου που μεταφέρει οξυγόνο στα ερυθρά αιμοσφαίρια.

Τα φιστίκια είναι επίσης πλούσια σε κάλιο, με μία μερίδα 28 γραμμαρίων να περιέχει περισσότερο κάλιο από μισή μεγάλη μπανάνα. Τα φιστίκια περιέχουν ακόμη φυτικές ίνες, φώσφορο, θειαμίνη, χαλκό και μαγγάνιο.

2. Περιέχει αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία σας. Αποτρέπουν τη βλάβη των κυττάρων και παίζουν βασικό ρόλο στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης ορισμένων παθήσεων, όπως ο καρκίνος.

Τα φιστίκια αποτελούν καλή πηγή αντιοξειδωτικών και περιέχουν μεγαλύτερη ποσότητα από πολλές άλλες ποικιλίες ξηρών καρπών και σπόρων, σύμφωνα με μελέτες.

Τα φιστίκια είναι ιδιαίτερα πλούσια σε λουτεΐνη και ζεαξανθίνη, τα οποία είναι πολύ σημαντικά αντιοξειδωτικά για την υγεία των ματιών. Οι ενώσεις αυτές προστατεύουν τα μάτια σας από τη βλάβη που προκαλείται από το μπλε φως και την ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας, μια κατάσταση κατά την οποία η κεντρική σας όραση εξασθενεί ή χάνεται.

Σε μια μελέτη του 2010, οι άνθρωποι που έτρωγαν είτε μία είτε δύο μερίδες φιστίκια την ημέρα για 4 εβδομάδες είχαν μεγαλύτερα επίπεδα δύο αντιοξειδωτικών, της λουτεΐνης και της βιταμίνης Ε, σε σύγκριση με εκείνους που δεν έτρωγαν φιστίκια.

Επιπλέον, δύο από τις πιο άφθονες ομάδες αντιοξειδωτικών στα φιστίκια – οι πολυφαινόλες και οι τοκοφερόλες – συμβάλλουν στην προστασία από τον καρκίνο και τις καρδιακές παθήσεις.

3. Βοηθά στην απώλεια βάρους

Παρά το γεγονός ότι είναι ένα τρόφιμο που έχει θερμίδες, τα φιστίκια είναι ένα από τα πιο φιλικά προς την απώλεια βάρους τρόφιμα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και πρωτεΐνες, τα οποία αυξάνουν το αίσθημα πληρότητας και σας βοηθούν να τρώτε λιγότερο.

Σύμφωνα με μια ανασκόπηση 11 μελετών, η τακτική κατανάλωση φιστικιών συνδέεται με μείωση του δείκτη μάζας σώματος, ο οποίος χρησιμοποιείται για την εκτίμηση του σωματικού λίπους.

Μια άλλη μελέτη 24 εβδομάδων σε άτομα με περιττό βάρος έδειξε ότι εκείνοι που κατανάλωναν το 20% των θερμίδων από φιστίκια έχασαν 1,5 εκατοστά περισσότερο από τη μέση τους σε σχέση με εκείνους που δεν έτρωγαν φιστίκια.

Ένας παράγοντας που ενδεχομένως συμβάλλει στις ιδιότητες απώλειας βάρους των φιστικιών είναι ότι η περιεκτικότητά τους σε λιπαρά μπορεί να μην απορροφάται πλήρως.

Μελέτες έχουν δείξει τη δυσαπορρόφηση των λιπαρών από τους ξηρούς καρπούς. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μέρος του περιεχομένου τους σε λίπος κολλάει μέσα στα κυτταρικά τους τοιχώματα, εμποδίζοντας την πέψη του στο έντερο.

4. Προάγουν τα υγιή βακτήρια του εντέρου

Τα φιστίκια είναι πλούσια σε φυτικές ίνες. Οι φυτικές ίνες κινούνται μέσω του πεπτικού σας συστήματος και ορισμένοι τύποι φυτικών ινών αφομοιώνονται από τα καλά βακτήρια στο έντερό σας, δρώντας ως πρεβιοτικά.

Στη συνέχεια, τα βακτήρια του εντέρου ζυμώνουν τις φυτικές ίνες και τις μετατρέπουν σε λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας, τα οποία μπορεί να έχουν διάφορα οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένου του μειωμένου κινδύνου εμφάνισης πεπτικών διαταραχών, καρκίνου και καρδιακών παθήσεων.

5. Μειώνει τη χοληστερόλη και την αρτηριακή πίεση

Τα φιστίκια μειώνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων με διάφορους τρόπους.

Εκτός του ότι είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, τα φιστίκια μπορεί να μειώσουν τη χοληστερόλη στο αίμα και να βελτιώσουν την αρτηριακή πίεση, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο καρδιακής νόσου.

Αρκετές μελέτες έχουν καταδείξει τις επιδράσεις των φιστικιών στη μείωση της χοληστερόλης. Τα ευρήματα έδειξαν μείωση της ολικής και της LDL (κακής) χοληστερόλης και αύξηση της HDL (καλής) χοληστερόλης.

Επιπλέον, σύμφωνα με μελέτες, τα φιστίκια φαίνεται να μειώνουν την αρτηριακή πίεση περισσότερο από άλλους ξηρούς καρπούς.

6. Προάγει την υγεία των αγγείων

Το ενδοθήλιο είναι η εσωτερική επένδυση των αιμοφόρων αγγείων. Είναι σημαντικό να λειτουργεί σωστά, καθώς η δυσλειτουργία του ενδοθηλίου αποτελεί παράγοντα κινδύνου για καρδιακές παθήσεις.

Όπως οι περισσότεροι ξηροί καρποί, τα φιστίκια αποτελούν πηγή του αμινοξέος L-αργινίνη, το οποίο μετατρέπεται σε μονοξείδιο του αζώτου στο σώμα. Ως εκ τούτου, αυτοί οι μικροσκοπικοί ξηροί καρποί βελτιώνουν τους δείκτες της ενδοθηλιακής λειτουργίας και διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην προώθηση της υγείας των αιμοφόρων αγγείων.

Η σωστή ροή του αίματος είναι σημαντική για πολλές σωματικές λειτουργίες, συμπεριλαμβανομένης της στυτικής λειτουργίας.

Σε μια μελέτη, η τακτική κατανάλωση φιστικιών βελτίωσε τη σεξουαλική επιθυμία και τη σεξουαλική ζωή των ανδρών και καταπολέμησε τη στυτική δυσλειτουργία. (47Εμπιστευμένη πηγή).

7. Μειώνει το σάκχαρο στο αίμα

Παρά το γεγονός ότι έχουν υψηλότερη περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες από τους περισσότερους ξηρούς καρπούς, τα φιστίκια έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, που σημαίνει ότι δεν προκαλούν μεγάλες διακυμάνσεις του σακχάρου στο αίμα.

Μάλιστα μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση φιστικιών μπορεί να βοηθήσει στην προώθηση υγιών επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Τα φιστίκια μειώνουν σημαντικά το σάκχαρο νηστείας και βελτιώνουν την αντίσταση στην ινσουλίνη σε άτομα με διαβήτη τύπου 2, προδιαβήτη ή μεταβολικό σύνδρομο.

Εκτός του ότι είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και υγιεινά λιπαρά, τα φιστίκια είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, καροτενοειδή και φαινολικές ενώσεις, τα οποία είναι ευεργετικά για τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα.

Παραπομπές

  1. Content of redox-active compounds (ie, antioxidants) in foods consumed in the United States
  2. Pistachios Increase Serum Antioxidants and Lower Serum Oxidized-LDL in Hypercholesterolemic Adults12
  3. More pistachio nuts for improving the blood lipid profile. Systematic review of epidemiological evidence
  4. Emerging role of nutritional short-chain fatty acids (SCFAs) against cancer via modulation of hematopoiesis
  5. Effects of pistachio nuts on body composition, metabolic, inflammatory and oxidative stress parameters in Asian Indians with metabolic syndrome: a 24-wk, randomized control trial
  6. Nutrition attributes and health effects of pistachio nuts
Scroll to Top