Το Νο1 λάθος στη δουλειά που δεν υποψιάζεστε ότι σας πάει πίσω και μπορεί να σας καταστρέψει

δουλειά

Μια συνηθισμένη συμπεριφορά που μπορεί να σας διαφεύγει θα μπορούσε επίσης να υπονομεύει την δουλειά ή την επιχείρησή σας: το παράπονο. Ναι, αυτή η μικρή γκρίνια και τα παράπονα που φαίνονται ακίνδυνα με την πρώτη ματιά μπορεί πραγματικά να σας καταστρέψει, αν δεν την ελέγξετε.

Είναι ένα σενάριο συχνό. Σπεύδετε σκληρά για να δημιουργήσετε την επιχείρησή σας ή να οργανώσετε ένα πρότζεκτ στη δουλειά, συσπειρώνετε την ομάδα σας και αντιμετωπίζετε τις προκλήσεις κατά μέτωπο. Όμως, πριν καν το καταλάβετε, αρχίζετε να ακούτε ψίθυρους δυσαρέσκειας.

Αυτά τα παράπονα, μεγάλα ή μικρά, αρχίζουν να γίνονται όλο και πιο δυνατά και να εξαπλώνονται σαν πυρκαγιά, να μειώνουν το ηθικό, να σκοτώνουν την παραγωγικότητα και να περιορίζουν το επιχειρηματικό πνεύμα το οποίο έχετε εργαστεί σκληρά για να καλλιεργήσετε στην ομάδα σας.

Το να παραπονιέστε είναι μεγάλη υπόθεση και μπορεί να υπονομεύσει την επιτυχία σας στη δουλειά ή την επιτυχία της επιχείρησής σας. Ακολουθούν τέσσερις τρόποι με τους οποίους μπορούν να εκδηλωθούν τα παράπονα και γιατί πρέπει να τα σταματήσετε αμέσως:

  1. Οι παραπονούμενοι εστιάζουν υπερβολικά στα αρνητικά
  2. Οι καταγγέλλοντες στερούνται αυτογνωσίας
  3. Οι παραπονούμενοι ευδοκιμούν στο δράμα
  4. Στους παραπονούμενους αρέσει να ελέγχουν

1. Οι παραπονούμενοι εστιάζουν υπερβολικά στα αρνητικά

Τα άτομα που παραπονιούνται συχνά έχουν ένα αέναο σκοτεινό σύννεφο που κρέμεται από πάνω τους. Όταν η ομάδα συζητά πιθανότητες για να δουλέψει ένα νέο έργο, οι παραπονούμενοι εστιάζουν αμέσως σε όλες τις πιθανές παγίδες χωρίς να αναγνωρίζουν τις λύσεις που τυχόν τίθενται. Αν κάποιος είναι σταθερά αρνητικός, παραπονιέται χωρίς να προσφέρει λύσεις και βλέπει προβλήματα σε όλα, αυτό είναι ένα τεράστιο λάθος.

2. Οι καταγγέλλοντες στερούνται αυτογνωσίας

Οι άνθρωποι που παραπονιούνται συχνά το κάνουν επειδή δεν έχουν αυτογνωσία. Δεν αναλαμβάνουν ευθύνες και ανέχονται τα λάθη τους, όταν φταίνε, αλλά επικρίνουν τους άλλους για τα δικά τους. Επομένως, η δουλειά τους είναι να παραπονιούνται, να επικρίνουν και να κατηγορούν.

Οι παραπονούμενοι δεν μπορούν να παραδεχτούν τα δικά τους λάθη και θα κατηγορήσουν τους συναδέλφους τους (ή τους υφισταμένους τους, αν είναι μάνατζερ) όταν κάτι πάει στραβά, ακόμα κι αν αυτό δεν βασίζεται στην πραγματικότητα. Απλώς δεν είναι υπόλογοι για τις πράξεις τους.

3. Οι παραπονούμενοι ευδοκιμούν στο δράμα

Αν κάποιος εμπλέκεται συνεχώς σε συγκρούσεις, κουτσομπολιά ή δημιουργεί περιττό άγχος στους άλλους, αυτό είναι προβληματικό. Φανταστείτε έναν συνάδελφο που μετατρέπει κάθε μικρή διαφωνία σε πλήρη σαπουνόπερα, κάνοντας τη συνεργασία δύσκολη. Αυτό είναι δράμα για εσάς και είναι τοξικό.

4. Στους παραπονούμενους αρέσει να ελέγχουν

Οι παραπονούμενοι μπορεί να προσπαθήσουν να ελέγξουν τις καταστάσεις και τους ανθρώπους γύρω τους. Για παράδειγμα, προτείνετε μια νέα στρατηγική για να μειώσετε τα έξοδα, αλλά ο παραπονούμενος αντιστέκεται, αναλύοντας όλους τους λόγους που αυτό δεν θα λειτουργήσει (βλ. Νο. 1). Επιπλέον, θα επιμείνουν να κάνουν τα πράγματα με τον δικό τους τρόπο, κάτι που διαλύει το ηθικό των άλλων και διακόπτει τη συνεργασία.

Σύμφωνα με έρευνα δεκαετιών που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, το παράπονο μπορεί να προκαλέσει τη συρρίκνωση του ιππόκαμπου, μιας κρίσιμης περιοχής του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για την επίλυση προβλημάτων και την έξυπνη σκέψη. Η βλάβη στον ιππόκαμπο μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές συνέπειες, ιδιαίτερα αν σκεφτεί κανείς ότι είναι μία από τις κύριες περιοχές του εγκεφάλου που επηρεάζεται από τη νόσο του Αλτσχάιμερ.

Εάν είστε ο παραπονούμενος, η καλύτερη πορεία δράσης είναι να σταματήσετε να παραπονιέστε και αντ’ αυτού να επικεντρωθείτε στην επίλυση των βαθύτερων αιτιών της στάσης σας. Εάν αντιμετωπίζετε πάρα πολλά παράπονα, το καλύτερο στοίχημά σας για να το σταματήσετε είναι να ενθαρρύνετε το άτομο(α) να αναλάβουν την ευθύνη για την εξεύρεση λύσης.

Σταματήστε τα παράπονα κάνοντας μια ερώτηση

Μια πρακτική ερώτηση που πρέπει να τους κάνετε είναι: «Τι πρόκειται να κάνεις για αυτό»; Αυτό μπορεί να αναγκάσει ορισμένους παραπονούμενους να αναστατωθούν και να απομακρυνθούν, καθώς μπορεί να ήλπιζαν ότι κάποιος άλλος θα τους λύσει το πρόβλημα.

Ωστόσο, ορισμένοι παραπονούμενοι μπορεί να αναλάβουν την πρωτοβουλία να επιλύσουν το ζήτημα μόλις συνειδητοποιήσουν ότι είναι η αιτία της σύγκρουσης και της απογοήτευσης για τους άλλους.

Θυμηθείτε, τα σημάδια του παράπονου δεν σημαίνουν πάντα ότι κάποιος είναι αδιόρθωτος. Οι άνθρωποι μπορούν να αλλάξουν, και μερικές φορές, η άμεση αντιμετώπιση του ζητήματος μπορεί να οδηγήσει σε θετικούς μετασχηματισμούς. Ωστόσο, η επίγνωση μιας τοξικής συμπεριφοράς όπως το παράπονο σας βοηθά να πλοηγηθείτε πιο αποτελεσματικά στη δυναμική του χώρου εργασίας.

Μάνος Σιγανός

Ο Μάνος Σιγανός είναι δημοσιογράφος υγείας με πολυετή πείρα στο εν λόγω ρεπορτάζ. Έχει σπουδάσει δημοσιογραφία, ενώ είναι πτυχιούχος Ευρωπαϊκού πολιτισμού (Β.Α) και έχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στις ανθρωπιστικές επιστήμες (Μ.Α). Μετά την επαγγελματική του σταδιοδρομία στα περιοδικά εισήλθε στον Digital κόσμο και έκανε σεμινάρια για τα social media. Έχει εργαστεί ως αρχισυντάκτης στα περιοδικά Vita, Prevention, Menshealth και ως δημοσιογράφος υγείας στα περιοδικά Woman’s Health και ΕΓΩ. Έχει επίσης εργαστεί στις ιστοσελίδες pathfinder.gr, dailypharmanews.gr, liveit.gr, worldsecrets.gr, καθώς και στις ιστοσελίδες των περιοδικών που εργάστηκε.

Scroll to Top