Το σούπερ λαχανικό για καλή όραση και γερή μνήμη – Προστατεύει από καρκίνο

λαχανικό

Είναι ένα από τα πιο δημοφιλή και γλυκά λαχανικά. Είναι ένα λαχανικό με λαμπερό χρώμα και τραγανή υφή και δίνει μία υπέροχη γεύση στα πιάτα σας. Παράλληλα κάνει καλό στον οργανισμό σας και έχει πολλά οφέλη για την υγεία.

Είναι πλούσιο σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Είναι καλή πηγή Βιταμινών C και E και περιέχει ακόμη μαγνήσιο, ασβέστιο, σίδηρο και νάτριο.

Τα θρεπτικά συστατικά και τα αντιοξειδωτικά του, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας των ΗΠΑ,  βοηθούν στην πρόληψη ορισμένων ασθενειών, όπως διαφόρων μορφών καρκίνου και αγγειακών νόσων.

Το σούπερ λαχανικό είναι το καρότο

Όταν ήσασταν παιδί, πιθανώς ακούγατε ότι το καρότο κάνει καλό στα μάτια σας. Αυτό είναι αλήθεια.

Μόλις ένα μεγάλο καρότο μπορεί να παρέχει το 100% του ημερήσιου στόχου για τη βιταμίνη Α. Αυτό το σημαντικό θρεπτικό συστατικό (το οποίο δρα ως αντιοξειδωτικό που προστατεύει τα κύτταρα) μπορεί ακόμη και να βοηθήσει στην προστασία από τον καρκίνο, τον εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας που σχετίζεται με την ηλικία και την ιλαρά.

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης Α μπορεί να οδηγήσει σε μια κατάσταση που ονομάζεται ξηροφθαλμία, η οποία μπορεί να βλάψει τη φυσιολογική όραση και να οδηγήσει σε νυχτερινή τύφλωση.1

Η βιταμίνη Α που λαμβάνετε από το καρότο προέρχεται από δύο καροτενοειδή που ονομάζονται α-καροτένιο και β-καροτένιο. Αλλά αυτά δεν είναι τα μόνα θρεπτικά συστατικά στα καρότα που είναι σημαντικά για την όραση. Τα αντιοξειδωτικά λουτεΐνη και ζεαξανθίνη που βρίσκονται στα καρότα ενισχύουν επίσης την υγεία των ματιών. Αυτές οι δύο φυσικές ενώσεις προστατεύουν τον αμφιβληστροειδή χιτώνα και τον φακό. Αλλά τα οφέλη του καρότου δεν σταματούν εδώ.

Τα καρότα εξισορροπούν το σάκχαρο στο αίμα

Αν και τα καρότα είναι γνωστό ότι έχουν υψηλότερη περιεκτικότητα σε σάκχαρα σε σύγκριση με άλλα λαχανικά, έχουν αντιδιαβητικές ιδιότητες, κάτι που αναφέρθηκε σε μια ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε στο Food and Nutrition Sciences.

Η ανασκόπηση αναφέρει ότι τα άτομα που είχαν χαμηλότερα επίπεδα καροτενοειδών -των χρωστικών ουσιών που δίνουν στο καρότο το πορτοκαλί χρώμα- είχαν υψηλότερα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και υψηλότερα επίπεδα ινσουλίνης νηστείας. Αυτό υποδηλώνει ότι τα καροτενοειδή θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη διαχείριση του διαβήτη.

Οι διαλυτές φυτικές ίνες στα καρότα έχει αποδειχθεί ότι βοηθούν στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου και ινσουλίνης στο αίμα μετά το φαγητό. Τα ωμά ή ελαφρώς μαγειρεμένα καρότα έχουν επίσης χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, γεγονός που τα βοηθά να παρέχουν σταθερή παροχή ενέργειας.

Είναι εξαιρετικά για τη διαχείριση του βάρους

Εκτός από τις φυτικές ίνες που παρέχουν τα καρότα, είναι γεμάτα νερό – το καρότο αποτελείται στην πραγματικότητα κατά 88% από νερό. Αυτός ο συνδυασμός ενισχύει την πληρότητα.

Σε σύγκριση με άλλα λαχανικά, τα καρότα έχουν επίσης συσχετιστεί με χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος και χαμηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nutrients.

Επιπλέον, τα καρότα είναι χαμηλά σε θερμίδες. Ένα φλιτζάνι ψιλοκομμένο περιέχει μόλις 52 θερμίδες. Αν βάλεις στο χούμους ή στο γκουάκ σου ένα φλιτζάνι ωμά, κομμένα σε φέτες καρότα αντί για 10 τσιπς πίτας, εξοικονομείς 80 θερμίδες και αυξάνεις τις συνολικές φυτικές ίνες και τα θρεπτικά συστατικά.

Μειώνουν τον κίνδυνο καρκίνου

Τα αντιοξειδωτικά που βρίσκονται στα καρότα έχουν συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων μορφών καρκίνου, όπως του πνεύμονα, του παχέος εντέρου, του προστάτη και της λευχαιμίας. Το καροτενοειδές αντιοξειδωτικό που ονομάζεται β-καροτένιο βρέθηκε ότι συνδέεται με χαμηλό ποσοστό καρκίνων, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου του παχέος εντέρου.

Τα καρότα περιέχουν επίσης ένα άλλο καροτενοειδές που ονομάζεται λυκοπένιο. Το λυκοπένιο έχει τη δυνατότητα να καταπολεμήσει τον καρκίνο, όπως τον καρκίνο του στομάχου, του προστάτη, του πνεύμονα και του μαστού -και μπορεί επίσης να συνδέεται με την υγεία των αγγείων και την πρόληψη των καρδιαγγειακών διαταραχών.

Τα καρότα βοηθούν στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης

Το κάλιο στα καρότα παίζει βασικό ρόλο στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Αυτό το μέταλλο εξισορροπεί τα επίπεδα νατρίου και βοηθά στην απομάκρυνση της περίσσειας νατρίου και υγρών από το σώμα, γεγονός που αποφορτίζει την καρδιά. Αυτό, σύμφωνα με το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ,  καθιστά επίσης τα καρότα μια καλή επιλογή αν θέλετε να ξεφουσκώσετε μετά από κατανάλωση πολλών αλμυρών τροφών.

Έρευνα από μια μετα-ανάλυση που δημοσιεύθηκε στο Journal of the American Heart Association διαπίστωσε ότι τα καρότα, μεταξύ μερικών άλλων φρούτων και λαχανικών, είχαν μερικά από τα μεγαλύτερα οφέλη στην καρδιαγγειακή υγεία.

Μειώνουν τον κίνδυνο καρδιακής νόσου

Οι φαινολικές ενώσεις στα καρότα έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τις καρδιαγγειακές παθήσεις. Οι ενώσεις αυτές έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες, οι οποίες βοηθούν επίσης στη διατήρηση των φυσιολογικών επιπέδων σακχάρου και χοληστερόλης στο αίμα.

Ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα

Το άρθρο που δημοσιεύθηκε στο Foods ανέφερε δύο βιταμίνες στα καρότα που είναι ευεργετικές για το ανοσοποιητικό σύστημα: τη βιταμίνη C και τη βιταμίνη Α. Η βιταμίνη C στα καρότα βοηθάει στη διατήρηση του ανοσοποιητικού σας συστήματος υγιούς.

Η βιταμίνη Α υποστηρίζει το ανοσοποιητικό σύστημα παίζοντας σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση και προστασία των βλεννογόνων μεμβρανών. Οι βλεννώδεις μεμβράνες λειτουργούν ως φραγμοί για να κρατούν τα μικρόβια έξω από το σώμα. Αποτελούν την επένδυση του αναπνευστικού, του πεπτικού και του ουρογεννητικού συστήματος.

Κάνουν καλό στον εγκέφαλο

Οι φυσικές ενώσεις στα καρότα έχει αποδειχθεί ότι δρουν ως αντιφλεγμονώδη. Μία από αυτές είναι η λουτεΐνη -το ίδιο αντιοξειδωτικό που προστατεύει τον αμφιβληστροειδή από τον εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας- και μπορεί να εμπλέκεται και στη λειτουργία του εγκεφάλου. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nutrients δείχνει ότι η λουτεΐνη έχει ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία του εγκεφάλου και στη μνήμη σε υγιείς ηλικιωμένους ενήλικες.

Scroll to Top