Η απλή αλλαγή στο πρωινό του παιδιού που μπορεί να αυξήσει τις επιδόσεις του στο σχολείο

πρωινό, παιδί
  • Το πρωινό είναι σημαντικό για τους εφήβους, ακόμα κι αν δεν θέλουν να το φάνε.
  • Μια μελέτη έδειξε ότι οι μαθητές που έτρωγαν υγιεινό πρωινό είχαν υψηλότερα κίνητρα και επιτεύγματα στις Φυσικές Επιστήμες.
  • Η κατανάλωση ανθυγιεινού πρωινού ή η παράλειψή του είχε παρόμοια αρνητική επίδραση.

Το πρωινό γεύμα είναι εξαιρετικά σημαντικό για τους εφήβους, ακόμα κι αν είναι απρόθυμοι να το φάνε. Το πρωινό παρέχει την ενέργεια που χρειάζεται ο εγκέφαλος και το σώμα για να λειτουργήσουν σωστά κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Σε μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of School Psychology, οι επιστήμονες διερεύνησαν την επίδραση του πρωινού στα κίνητρα των μαθητών για μάθηση και στα επιτεύγματά τους στο σχολείο. Εξέτασαν επίσης εάν το είδος του πρωινού -υγιεινό, ανθυγιεινό ή καθόλου- έκανε τη διαφορά.

Οι ερευνητές εκπαιδευτικής ψυχολογίας στόχευσαν να βρουν τρόπους για να ενισχύσουν την εκπαίδευση των παιδιών. Σε αντίθεση με παράγοντες όπως η ποιότητα διδασκαλίας, που είναι εκτός ελέγχου του μαθητή, ή οι δεξιότητες μελέτης, που μπορεί να πάρει χρόνο για να βελτιωθούν, το πρωινό είναι κάτι που οι μαθητές μπορούν να ελέγξουν αμέσως.

Αυτό είναι επίσης ένα ζήτημα που τα σχολεία θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν γρήγορα. Οι ερευνητές ήθελαν να προσδιορίσουν εάν η κατανάλωση πρωινού επηρεάζει τα κίνητρα και τις επιδόσεις των μαθητών και αν έχει σημασία η υγιεινή του πρωινού.

Πώς διεξήχθη η μελέτη για την επίδραση του πρωινού γεύματος στις ακαδημαϊκές επιδόσεις

Ως μέρος ενός έργου του Αυστραλιανού Ερευνητικού Συμβουλίου, μελέτησαν 648 Αυστραλούς μαθητές γυμνασίου από πέντε ιδιωτικά σχολεία στη Νέα Νότια Ουαλία. Δύο από αυτά τα σχολεία ήταν σχολεία αρρένων, δύο ήταν σχολεία θηλέων και ένα ήταν κοινό.

Οι μαθητές ήταν 13 έως 14 ετών κατά μέσο όρο. Η μελέτη διεξήχθη κατά τη διάρκεια των μαθημάτων Φυσικών Επιστημών και αποτελούνταν από τρία κύρια μέρη. Αρχικά, οι μαθητές συμπλήρωσαν μια διαδικτυακή έρευνα σχετικά με τις συνήθειες τους στο πρωινό, με τους επιστήμονες να ρωτούν τα παιδιά αν έφαγαν πρωινό εκείνο το πρωί και τι τρώνε συνήθως για πρωινό.

Χρησιμοποιώντας τις εθνικές διατροφικές κατευθυντήριες γραμμές της Αυστραλίας ως σημείο αναφοράς, οι ειδικοί βαθμολόγησαν πόσο συχνά οι μαθητές έτρωγαν υγιεινές τροφές όπως φρούτα και λαχανικά, γαλακτοκομικά και πρωτεΐνες, δημητριακά ολικής αλέσεως και νερό. Ρώτησαν επίσης πόσο συχνά κατανάλωναν ένα ανθυγιεινό πρωινό, συμπεριλαμβανομένων αναψυκτικών με ζάχαρη, επεξεργασμένων κρεάτων, γρήγορου φαγητού, ανθυγιεινών ειδών αρτοποιίας και ανθυγιεινών σνακ. Μια υψηλότερη βαθμολογία υποδεικνύει μια πιο υγιεινή συνήθεια πρωινού.

Δεύτερον, βαθμολόγησαν τα κίνητρά τους στα μαθήματα φυσικών επιστημών, συμπεριλαμβανομένης της εμπιστοσύνης τους στο να κάνουν σχολικές εργασίες επιστημονικού ενδιαφέροντος, πόσο εκτιμούσαν το θέμα και την εστίασή τους στη μάθηση. Τρίτον, οι μαθητές συμμετείχαν σε ένα τεστ βασισμένο σε περιεχόμενο από το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών της Αυστραλίας.

Ουσιαστικά, η μελέτη παρείχε μια ματιά σε μια μέρα στη ζωή των μαθητών. Οι ειδικοί έθεσαν επίσης ερωτήσεις σχετικά με το προσωπικό υπόβαθρο, τις συνήθεις επιδόσεις στην επιστήμη και ορισμένα χαρακτηριστικά της τάξης (συμπεριλαμβανομένης της ώρας του μαθήματος) για να λάβουν υπόψη και αυτούς τους παράγοντες στα ευρήματά τους.

Τι διαπίστωσαν οι επιστήμονες

Ανακάλυψαν, λοιπόν, ότι οι μαθητές που είχαν ένα υγιεινό πρωινό την ημέρα της μελέτης έδειξαν υψηλότερα επίπεδα κινήτρων και επιτευγμάτων. Για παράδειγμα, επέδειξαν αυξημένη αυτοπεποίθηση και εστίαση κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τους στις Φυσικές Επιστήμες και οι βαθμολογίες τους στο τεστ ήταν υψηλότερες. Αντίθετα, οι μαθητές που παρέλειψαν το πρωινό έδειξαν χαμηλότερα επίπεδα κινήτρων και επιτυχίας.

«Αυτό που μας εξέπληξε ήταν ότι οι μαθητές που δεν έτρωγαν πρωινό είχαν παρόμοια χαμηλά επίπεδα κινήτρων και επιδόσεων με εκείνους που είχαν ένα ανθυγιεινό πρωινό. Αυτό υποδηλώνει ότι η κατανάλωση ενός ανθυγιεινού πρωινού θα μπορούσε να επηρεάσει τόσο τα κίνητρα και την επιτυχία όσο και η μη κατανάλωση πρωινού», ανέφερε ο επικεφαλής ερευνητές Andrew J. Martin, Καθηγητής Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ και συνέχισε:

«Επειδή εξετάσαμε τα προηγούμενα επιστημονικά αποτελέσματα των μαθητών, η μελέτη έδειξε ότι ακόμη και αν είχαν προηγουμένως καλές επιδόσεις στην επιστήμη, θα μπορούσαν να σημειώσουν χαμηλά κίνητρα και επιτεύγματα αν δεν είχαν φάει πρωινό ή είχαν φάει ένα ανθυγιεινό γεύμα».

«Αν και η μελέτη μας δεν μπόρεσε να διερευνήσει συγκεκριμένους λόγους για αυτό, είναι πιθανό ότι η κατανάλωση λάθος τροφών να μην τροφοδοτεί σωστά το μυαλό ή το σώμα για να “ενεργοποιηθεί” στο βέλτιστο ακαδημαϊκό επίπεδο», συμπλήρωσε ο καθηγητής.

«Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι οι μαθητές στη μελέτη μας προέρχονταν από ιδιωτικά σχολεία. Αν και λάβαμε υπόψη το οικογενειακό υπόβαθρο ενός μαθητή, η κοινωνικοοικονομική πτυχή της κατανάλωσης πρωινού απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση. Θα μπορούσε να είναι ότι τα οφέλη ενός υγιεινού πρωινού είναι μεγαλύτερα σε ένα πιο ποικίλο δείγμα μαθητών Τα ευρήματά μας τονίζουν τη σημασία οι μαθητές να τρώνε ένα υγιεινό πρωινό κάθε πρωί», κατέληξε.

Τι μπορούν να κάνουν τα σχολεία και ποιοι παράγοντες πρέπει να ληφθούν υπόψη

Τα σχολεία μπορούν να βοηθήσουν να διασφαλιστεί αυτό:

  • προσφέροντας υγιεινό πρωινό στους μαθητές
  • προσφέροντας ένα υγιεινό πρωινό σνακ
  • διδάσκοντας τους μαθητές τη σημασία ενός υγιεινού πρωινού (για παράδειγμα, ως μέρος των ενοτήτων του αναλυτικού προγράμματος υγείας και ευεξίας)
  • δίνοντας στους γονείς πληροφορίες σχετικά με τη σημασία του υγιεινού πρωινού, ιδέες γευμάτων και στρατηγικές για να το προσφέρουν στα παιδιά τους.

Αλλά τα σχολεία θα πρέπει να προσέχουν και να αντιμετωπίζουν τα εμπόδια για ένα υγιεινό πρωινό. Για παράδειγμα, θα υπάρξουν περιπτώσεις όπου το πρωινό και τα πρωινά σνακ που παρέχονται από το σχολείο θα πρέπει να είναι δωρεάν. Σε τέτοιες περιπτώσεις, είναι επίσης πιθανό ορισμένοι μαθητές να μην θέλουν ένα δωρεάν πρωινό, εάν υπάρχει ένα στίγμα που συνδέεται με αυτό (αν θεωρείται ότι απευθύνεται μόνο σε παιδιά από μειονεκτικά περιβάλλοντα).

Αξίζει επίσης να αναγνωρίσουμε ότι ορισμένοι μαθητές μπορεί να έχουν ανησυχίες για την εικόνα του σώματος και να μην θέλουν να φάνε ένα σνακ ή πρωινό στο σχολείο. Επιπλέον, οι πολιτισμικές και διατροφικές διαφορές μπορεί να σημαίνουν ότι ορισμένα τρόφιμα δεν είναι κατάλληλα για ορισμένους μαθητές.

Εάν αυτά τα εμπόδια αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά, η μελέτη αυτή δείχνει ότι μια μικρή και σχετικά εφικτή αλλαγή στη ζωή ενός μαθητή -ένα υγιεινό πρωινό κάθε μέρα- μπορεί να έχει θετικό ακαδημαϊκό αντίκτυπο.

Μαριάννα Σπανού

Η Μαριάννα Σπανού έχει συνεργαστεί με έντυπα και διαδικτυακά μέσα ποικίλης θεματολογίας, όπως iefimerida.gr, ygeiamou.gr, 4green.gr, autotriti-touring.gr, αποκτώντας εμπειρία σε πολλές πτυχές της δημοσιογραφίας. Πιστεύει ότι κάνοντας σωστά αυτό το επάγγελμα, έχουμε στα χέρια μας ένα πραγματικό εργαλείο για να αλλάξουμε τον κόσμο προς το καλύτερο.

Scroll to Top